Kysymys: Kristus sanoi, "Minä olen tämä
elävä leipä, joka on tullut taivaasta, ja se, joka syö tätä leipää, elää
ikuisesti." Mikä on tämän lauseen merkitys?
Vastaus:
Tämä leipä merkitsee taivaallista ruokaa ja jumalallisia
täydellisyyksiä. Joten, "se joka syö tätä leipää" tarkoittaa, että kuka
tahansa joka hankkii taivaallisia lahjoja, saa jumalallista valoa eli
ottaa osaa Kristuksen täydellisyyksiin, herruuden loistoon ja
iankaikkisiin lahjoihin. Sillä kaikki ruumiin jäsenet saavat elintärkeät
aineet verenkierrosta.
Johanneksen
evankeliumin kuudennen luvun jakeessa 26 on kirjoitettu: "ette te minua
sen tähden etsi, että olette nähneet tunnustekoja, vaan siksi, että
saitte leipää ja söitte itsenne kylläisiksi."
On
selvää, että leipä josta opetuslapset söivät ja tulivat kylläisiksi,
oli taivaallista lahjaa; sillä saman luvun jakeessa 33 sanotaan:
"Jumalan leipä on se, joka tulee taivaasta ja antaa maailmalle elämän."
On selvää, että Kristuksen ruumis ei laskeutunut taivaasta, vaan tuli
Marian kohdusta, ja se joka laskeutui Jumalan taivaasta, oli Kristuksen
henki. Juutalaisten luullessa Kristuksen puhuvan ruumiistaan, he
vastustivat, sillä saman luvun 42. jakeessa sanotaan: "Eikö tämä ole
Jeesus, Joosefin poika? Me tiedämme hänen isänsä ja äitinsä. Kuinka hän
voi sanoa tulleensa alas taivaasta?"
Pohdi
kuinka selvää on, että mitä Jeesus tarkoitti taivaallisella leivällä,
oli hänen henkensä, hänen lahjansa, hänen täydellisyytensä ja hänen
opetuksensa; sillä 63. jakeessa sanotaan: "Henki yksin tekee eläväksi,
lihasta ei ole mitään hyötyä."
Sen
tähden on selvää, että Kristuksen henki on taivaallinen armo, joka
laskeutuu taivaasta; kuka tahansa saa valoa tuosta hengestä
yltäkylläisesti - toisin sanoen, taivaallisia opetuksia - löytää
iankaikkisen elämän. Siitä syystä sanotaan 35. jakeessa: Jeesus sanoi:
"Minä olen elämän leipä. Joka tulee minun luokseni, ei koskaan ole
nälissään, ja joka uskoo minuun, ei enää koskaan ole janoissaan." Huomaa
että "hänen luokseen tulemista" hän ilmaisee syömisenä, ja "häneen
uskomista" juomisena. Silloin on selvää ja toteen näytettyä, että
taivaallista ruokaa ovat jumalalliset lahjat, henkinen loisto,
taivaalliset opetukset, Kristuksen universaali merkitys. Syöminen on
hänen lähelleen vetäytymistä, ja juominen on häneen uskomista. Sillä
Kristuksella oli elementaaliruumis ja taivaallinen muoto.
Elementaaliruumis ristiinnaulittiin, mutta taivaallinen muoto on elävä
ja iankaikkinen, ja iankaikkisen elämän lähde; ensimmäinen oli
inhimillinen luonto ja toinen on jumalallinen luonto. Jotkut opettavat
että Eukaristia on Kristuksen todellisuutta, ja että Jumaluus ja Pyhä
Henki laskeutuvat siihen ja ovat siinä. Nyt kun Eukaristia kerran
nautitaan, muutaman hetken päästä se on yksinkertaisesti hajonnut ja
kokonaan muuntunut. Kuinka sen tähden sellaista ajatusta voi ymmärtää?
Jumala paratkoon! Totisesti se on täydellistä fantasiaa.
Johtopäätöksenä:
Kristuksen ilmentymisen kautta jumalalliset opetukset, jotka ovat
iankaikkisia lahjoja, levitettiin laajalle, opastuksen valo loisti ja
elämän henki annettiin ihmiselle. Kuka tahansa löysi opastusta, tuli
eläväksi; kuka tahansa pysyi eksyksissä, häneen tarttui pysyvä kuolema.
Tämä leipä joka tuli alas taivaasta, oli Kristuksen jumalallinen ruumis,
hänen henkiset elementtinsä, jotka opetuslapset söivät ja joiden avulla
he saavuttivat iankaikkisen elämän.
Opetuslapset
olivat vastaanottaneet monia aterioita Kristuksen kädestä; miksi
viimeinen ehtoollinen erotettiin muista? On selvää, että taivaallinen
leipä ei merkinnyt tätä aineellista leipää, vaan pikemminkin Kristuksen
henkisen ruumiin jumalallista ravintoa, jumalallista armoa ja
taivaallisia täydellisyyksiä, joista hänen opetuslapsensa tulivat
osallisiksi, ja joilla heidät täytettiin.
Samalla
tavalla pohdi että kun Kristus siunasi leivän ja antoi sen
opetuslapsilleen sanoen, "tämä on minun ruumiini", ja antoi armon
heille, hän oli heidän kanssaan henkilökohtaisesti, läsnäolevana ja
muodossa. Hän ei muuttunut leiväksi ja viiniksi; jos hän olisi muuttunut
leiväksi ja viiniksi, hän ei olisi voinut pysyä opetuslasten kanssa
ruumiissa, henkilökohtaisesti ja läsnäolevana.
Silloin
on selvää, että leipä ja viini olivat symboleita, jotka merkitsivät:
Minä olen antanut teille lahjani ja täydellisyyteni, ja kun olette
saaneet nämä lahjat, olette saavuttaneet iankaikkisen elämän ja ottaneet
osaa osuuteenne ja osaanne taivaallisesta ravinnosta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti