Tämä kirjoitus on koottu ja käännetty monista lähteistä, jotka luetellaan lopussa. Se käsittelee sekä buddhalaisuuden ja kristinuskon historiallisia yhteyksiä, Jeesuksen mahdollisia buddhalaisia vaikutteita, Jeesuksen ja Buddhan legendojen ja opetusten samankaltaisuuksia, nykyaikaista uskontodialogia, että lopulta myös kristillistä Jumala-käsitettä ja sen suhdetta ainakin näennäisesti ei-teistiseen buddhalaisuuteen.
Olen itse kulkenut tien kristitystä buddhalaiseksi (ks. elämäntarinaani linkistä blogin alussa), tarkemmin sanottuna Nichiren buddhalaiseksi, josta tässäkin kirjoituksessa on puhetta, ja josta voit lukea lisää toisesta blogistani, Daimonion!
(Lisätty sitaatti Asokalta kirjoituksen loppuun 12.1.2019)
(Lisätty sitaatti Asokalta kirjoituksen loppuun 12.1.2019)
”Jumala” on ”jossain tuolla ulkona”, kun taas Buddhatila on minussa. Kristillinen rukous on pelastuksen pyytämistä kaikkitietävältä, kaikkivoivalta, kaikkialla läsnäolevalta Isältä, kun taas buddhalainen lausuminen on päättämistä olla onnellinen, kokonaan itse. Kristinusko opettaa että ihminen on olennaisesti viallinen ja tarvitsee anteeksiantoa, kun taas buddhalaisuus lupaa että olemme pohjimmiltamme loistavia ja tarvitsemme vain kiillotusta.
Varhaiset kristityt
Buddhalaisuus oli
merkittävä itäisessä kreikkalaisessa maailmassa, ja siitä tuli
virallinen uskonto Aleksanteri Suuren valtakuntaa (250-125 eaa.)
seuranneille itäisille kreikkalaisille kuningaskunnille. Puhutaan
Grekobuddhalaisuudesta. Useita merkittäviä kreikkalaisia
buddhalaisia lähetyssaarnaajia tunnetaan, ja intialais-kreikkalainen
kuningas Menander I (tunnetaan myös nimellä Milinda) kääntyi
buddhalaisuuteen ja häntä pidetään yhtenä buddhalaisuuden
suurista suojelijoista.
On tunnettua että
merkittävät varhaiset kristityt olivat tietoisia Buddhasta ja
joistain buddhalaisista kertomuksista. Pyhä Hieronymus 300-luvulla
mainitsee Buddhan syntymän, joka hänen mukaansa ”syntyi neitsyen
kupeesta”; on ehdotettu että tämä buddhalainen neitseellisen
syntymän legenda vaikutti kristinuskoon. Varhainen kirkkoisä
Klemens Aleksandrialainen (k. 215 jaa.) kirjoitti: ”Jotkut myös
intialaisista noudattavat Buddhan (Βούττα)
ohjeita, jonka he hänen epätavallisen pyhyytensä johdosta ovat
kohottaneet jumalalliseen kunniaan.”
Idässä synkretismi
nestoriolaisen kristinuskon ja buddhalaisuuden välillä oli laajalle
levinnyt silkkitien varrella antiikin aikana ja keskiaikana, ja sitä
julistettiin erityisesti keskiajan Idän Kirkossa Kiinassa, kuten
todistavat Jeesus-sutrat. Nestoriolainen kirkko oli läsnä Kiinassa
kahdella ajanjaksolla, ensin 600-luvulta 900-luvulle, ja myöhemmin
mongolien Yuan-dynastian aikana 1200-1300 luvuilla. Jeesus-sutrat
ovat varhaisia kiinankielisiä käsikirjoituksia, jotka sekoittavat
taolaisia, buddhalaisia ja kristillisiä opetuksia. Käsikirjoitukset
ajoittuvat 635 jaa., jolloin Idän kirkon piispa Alopen saapui
Kiinaan, ja noin 1000 jaa. välille.
Barlaam ja Josafat ovat
legendaarisia kristillisiä marttyyrejä ja pyhimyksiä. Heidän
elämäntarinansa on kristillistetty ja myöhäisempi versio
Siddhartha Gautaman tarinasta. Se kertoo kuinka intialainen kuningas
vainosi kristillistä kirkkoa valtakunnassaan; kun astrologit
ennustivat että hänen omasta pojastaan tulisi jonain päivänä
kristitty, kuningas vangitsi nuoren prinssi Josafatin, joka kuitenkin
tapasi erakko pyhän Barlaamin ja kääntyi kristityksi. Paljon
kärsimyksen jälkeen nuoren prinssin isä hyväksyi kristillisen
uskon, luovutti valtaistuimensa Josafatille ja vetäytyi erämaahan
tullakseen erakoksi. Josafat itse myöhemmin erosi ja meni syrjäiseen
paikkaan vanhan opettajansa Barlaamin kanssa. Tarina juontuu 100-300
luvuilta sanskritinkielisestä Mahayana buddhalaisesta tekstistä,
manikealaisen version kautta, sitten arabiankielisen Kitab
Bilawhar wa-Yudasafin,
mistä
se saapui Lähi-Idän kristillisiin piireihin ennen kuin ilmestyi
eurooppalaisina versioina. Tarina oli suosittu keskiaikana. Nimi
Josafat juontuu sanskritin bodhisattvasta.
Jeesuksen aikainen Juudea
Jos jätetään
historialliset kertomukset sikseen, monet tekstuaaliset analyysit
viittaavat silmiinpistäviin samankaltaisuuksiin sen välillä mitä
sanoivat Jeesus ja Buddha, ja Jeesuksen profeetallisen legendan ja
muinaisten buddhalaisten tekstien välillä. Johtopäätös on, että
vaikka ei samaistanut itseään buddhalaiseksi hyvistä syistä,
Jeesus puhui kuin buddhalainen. Samankaltaisuudet ovat niin
silmiinpistäviä, että vaikka ei historiallisia todisteita olisi,
voimme epäillä että Jeesus opiskeli buddhalaisia opetuksia, ja
että Jeesuksen profetia ja legenda juontaa buddhalaisista
kertomuksista.
Historiallinen
todistusaineisto viittaa että Jeesus tiesi buddhalaisuudesta,
yksinkertaisesti koska hän ja se olivat Juudeassa samaan aikaan.
Toinen todistusaineisto, vaikka kenties apokryyfinen, viittaa että
hän vietti suurimman osan niin kutsutuista kadonneista vuosistaan
Juudean ulkopuolella, mahdollisesti Kashmirissa vain opiskellakseen
buddhalaisuutta.
Koskien buddhalaisuutta
Juudeassa, Jeesus ei elänyt maalaismaisessa, etnisesti
eristäytyneessä paikassa ja ajassa. Päinvastoin, ei-juutalaiset
poliittiset ja kulttuurilliset vaikutukset täyttivät Juudean, joka
oli tärkeä kuljetuskeskus kaupankäynnille Intian ja lännen
välillä, ja sotilaallinen portti Egyptin valloittamiseksi
maateitse. Sekä maa- että merikauppareitit olivat kulkeneet läpi
Jerusalemin vuosisatoja. Persiaan ja läntiseen Intiaan ulottuvat
maareitit olivat erityisen aktiivisia Aleksanterin Länsi-Intian
valloituksen jälkeen 360 vuotta aikaisemmin; suurin osa reiteistä,
yhdistyen joko varakkaisiin kaupunkeihin Egyptissä, tai Kreikassa ja
Roomassa, tulivat Jerusalemin kautta, missä tavarat Kreikkaan ja
Roomaan laivattiin Välimeren kautta. Merireitit Bombaysta ja
Indus-joen suulta kulkivat kautta Persian ja Suezinlahden, välimatkan
Indus-, Tigris- ja Eufrat-jokien suiden välillä ollessa ainoastaan
noin vajaa 500 km; suurin osa kauppaliikenteestä tuli Akabanlahteen
ja maitse Jerusalemiin laivauspaikkana Välimerelle.
Jeesuksen aikana Juudea
oli roomalaisten hallinnassa, ja suurin osa kauppaliikenteestä oli
roomalaista. Ollen aikansa vaurain valtakunta, Rooma lähetti
tonneittain sestertiuksia itäänpäin tavaroista Intiasta ja muista
paikoista. Suurin osa tästä kauppaliikenteestä tuli Välimeren yli
ja Juudean kautta, tehden Jerusalemista kosmopoliittisen
laivakuljetuskeskuksen. Johtuen yksin kauppaliikenteestä,
zarathustralaisuus ja buddhalaisuus olivat hyvin tuttuja ihmisille
Juudeassa. Uutiset muista maista kiinnostivat luonnollisesti
suuresti. Monet kauppiaat välittivät yksityiskohtaisia kertomuksia
kaupunkien ja valtioiden tapahtumista heidän reittiensä varrella,
usein kaunopuheisen runouden muodossa. Itämaalaiset Juudeassa olivat
yhtä innokkaita kuulemaan uutisia kuin olivat juutalaiset Persiassa
tai Länsi-Intiassa.
Kauppaliikenteen lisäksi
zarathustralaisia ja buddhalaisia asettui Pohjois-Arabiaan, mukaan
lukien Juudea, joka oli ainoastaan reilut 300 km Mesopotamiasta.
Tarina Jeesuksen syntymän puoleensa vetämistä kolmesta
Maagi-papista, jos se on totta, demonstroi läheisiä siteitä
zarathustralaisten kanssa. Uudisasutusta ilmaantui erityisesti
Aleksanterin idän valloituksen aikaan 330 eaa. jälkeen. Tähän
sisältyi juutalaisia, jotka toivottivat tervetulleeksi Aleksanterin
egyptiläisen hallinnon kukistamisen ja jotka liittyivät
Aleksanterin armeijaan. Monet asettuivat valloitusreitin varrelle
läpi Persian ja mikä on nyt Afganistan ja Kashmir/Punjab, käytäntö,
johon Aleksanteri rohkaisi ylläpitääkseen valtakuntaansa. Noin 360
vuotta myöhemmin, Jeesus lähetti Tuomaan, ehkä läheisimmän ja
uskollisimman apostolinsa, harjoittamaan kristinuskoa Intiassa.
Näiden juutalaisten jälkeläiset asuvat edelleen tänä päivänä
Kashmirissa eli Punjabissa.
Oliko buddhalaisia
todella Juudeassa, kuten juutalaisia oli Intiassa? Jeesuksen aikana
buddhalaisuus oli jo viisisataa vuotta vanhaa, ja oli levinnyt
Intiasta itään Kaakkois-Aasiaan, pohjoiseen Keski-Aasiaan, ja
länteen Lähi-Itään. Maareitti länteenpäin kulki sen kautta mikä
on nyt Afganistan, pohjoista Persiaa ja Bagdadin aluetta, sitten
haarautui itään Palestiinaan ja Egyptiin, tai koilliseen ja
vähemmän matkatulle reitille Syyrian, Turkin ja Kreikan kautta.
Aleksanterin itäisten valloitusten jälkeen suuri intialainen
hallitsija Asoka – Will Durantin kertomuksen mukaan - ”lähetti
buddhalaisia lähetyssaarnaajia kaikkiin osiin Intiaa ja Ceylonia,
jopa Syyriaan, Egyptiin ja Kreikkaan, missä he kenties auttoivat
valmistamaan Kristuksen etiikkaa.” Asoka teki buddhalaisuudesta
tuon aikaisen Intian valtakunnan valtion uskonnon. Samalla tavalla
noin kolme vuosisataa Jeesuksen kuoleman jälkeen Rooman keisari
Konstantinus Suuri kääntyi kristilliseen uskoon ja teki
siitä valtakuntansa valtion uskonnon.
Lisäksi Max Müller
lausui että lähetyssaarnaajia lähetettiin myös yli kolmekymmentä
vuotta ennen Asokan hallitusaikaa: ”Tuo merkittävä
lähetyssaarnaajaliike, alkaen 300 eaa., lähetti sarjan
omistautuneita miehiä, jotka viettivät elämänsä levittäen
Buddhan uskoa kaikkiin Aasian osiin.” Filon noteerasi buddhalaisten
läsnäolon Egyptin Aleksandriassa.
Essealaiset ja muut lahkot
Linkki buddhalaisuuden ja
Jeesuksen välillä näyttää olevan pääasiassa essealaiset,
kenties myös mandealaiset, mithralaiset, ja luultavasti muut lahkot
jotka yleisesti tunnetaan gnostilaisina. Vaikka näiden sirpaleisten
ryhmien jäsenet olivat juutalaisia, he torjuivat juutalaisen
valtavirran ajattelun maailmallisen, rationalistisen, optimistisen
uskon Tooraan eli Vanhaan Testamenttiin. Heidän uskomuksensa olivat
askeettisia, milleniaarisia, tuonpuoleisia, ja koskivat jumalaa
järjen ja tavanomaisen älyn tuolla puolen, kuten ilmaisi Johannes
Kastaja ja osittain hänen suojattinsa, Jeesus. Malamed keskustelee
näistä eroista ja päättelee, ”lukuisat tutkijat kauan sitten
huomasivat buddhalaisia elementtejä Johanneksen evankeliumissa ja
niin ikään tunnistivat buddhalaisen taustan essealaisuudessa, joka
suuresti vaikutti Jeesukseen. Johtopäätös on väistämätön, että
Palestiina, yhdessä monien muiden Vähän-Aasian osien kanssa,
hukutettiin buddhalaiseen propagandaan kaksi vuosisataa ennen
Kristusta.” Rosser tarjoaa samankaltaisen historiallisen selonteon
tuosta ajasta: ”Kirjaukset Aleksanterilta viittaavat vakaaseen
virtaan buddhalaisia munkkeja ja filosofeja, jotka elivät tuolla
alueella, joka oli kaupankäynnin ja ideoiden risteyksessä, ja
vaikuttivat ajan filosofisiin virtauksiin. On olemassa vahvoja
samankaltaisuuksia buddhalaisten luostariopetusten ja juutalaisten
askeettisten lahkojen välillä - kuten essealaisten – jotka olivat
osa Palestiinan hengellistä ympäristöä Kristuksen syntymän
aikoihin.”
Historioitsijat tietävät
vähän essealaisten alkuperästä. Filon, Plinius ja Josefus
mainitsevat heidän olleen olemassa noin 150 vuotta ennen Jeesusta,
joka on pian sen ajan jälkeen kun Asokan buddhalaiset
lähetyssaarnaajat saapuivat Intiasta. Mithralaisuus on epäilemättä
intialaista alkuperältään, Mithran ollessa jumaluus useissa
hinduvedoissa. Mithran tärkeys kasvoi Persiassa, liitettynä
zarathustralaiseen jumala Ahura Mazdaan, joka oli hyvin tunnettu
Juudeassa. Mithralaisuudesta tuli Rooman valtakunnan hallitseva
uskonto toisen ja kolmannen vuosisadan aikana, ja vaikutti monien
ajan kristillisten oppien uudelleen kirjoituksiin.
Ottaen huomioon kaikki
nämä itä-länsi kaupankäynnin ja uudisasutuksen kuviot, Jeesus
varmasti altistui buddhalaisuudelle. Jeesus olisi tiennyt
zarathustralaisuudesta ja buddhalaisuudesta teini-ikäisenä.
Jeesuksen buddhalaisuudelle altistumisen määrä riippuu siitä
missä hän oli kadonneiden vuosiensa aikana. Jos Jeesus eli elämänsä
ainoastaan Juudeassa, silloin hänen altistumisensa oli minimaalista.
Jos hän matkasi Juudean ulkopuolella, etenkin Mesopotamiassa,
silloin hänen altistumisensa buddhalais-vaikutteisille ryhmille
lisääntyi. Raamattu ei mainitse missä nuori Jeesus eli. Matteus
(2:23) ja Markus (1:23) kutsuvat Jeesusta ”nasaretilaiseksi”,
mutta Nasaretin kaupunkia ei mainita Raamattuun liittyvissä
teksteissä ennen kuin suunnilleen 400 jaa. Nasaretilainen viittaa
luultavasti toiseen juutalaiseen lahkoon, joka tunnetaan myös
”nasiireina”, mukaan lukien Johannes Kastaja ja Jeesuksen veli
Jaakob. Apostolien teoissa 24:5 Paavaliin viitataan ”nasaretilaisten
lahkon johtajana”.
Jeesuksen kadonneet vuodet
Raamattu ei tarjoa mitään
selitystä Jeesuksen kadonneista vuosista 13 ja 29 ikävuoden
välissä. Jos Jeesus oli kadoksissa, missä hän oli? Jeesus
varmasti opiskeli ja saarnasi kadonneiden vuosiensa aikana.
Useimmat kertomukset
Jeesuksesta Intiassa juontuvat kirjasta nimeltä Jeesuksen
Kristuksen tuntematon elämä, jonka oli kirjoittanut Nicholas
Notovitch, venäläinen tohtori, joka väitti vierailleensa Himmisin
luostarissa lähellä Lehiä, Ladakhissa (Kashmir) 1888. Notovitch
sanoi että vieraillessaan luostarissa hän kävi läpi kirjoitettuja
säkeitä jotka kuvasivat ”Issana” tunnetun Jeesuksen läsnäoloa
siellä. Toiset kohdat käsittelivät yksityiskohtaisesti Jeesuksen
matkoja Intiassa, hänen opetuksiaan, hänen Shudrien ja muiden
koskemattomien hyväksyntäänsä, ja hänen ristiriitojaan
bramiinien ja Persian zarathustralaisten pappien kanssa. Jeesus
oletetusti saapui Intiaan 14-vuotiaana ja palasi Juudeaan
29-vuotiaana.
Ilmestyessään 1894
Notovitchin kertomuksesta tuli heti suuresti kiistelty. Kristilliset
kirkot julistivat sen huijaukseksi. Notovitchilla oli varmasti monien
huijarien ja houkkien kannattajakunta. Eräs oli muslimien Ahmadiyya
liike, jonka perustaja Hazrat Mirza Ghulam Ahmad väitti että Jeesus
niin ikään pakeni kuolemaa ristillä ja palasi Intiaan. Toinen oli
Levi Dowling, joka kirjoitti Jeesuksen Kristuksen Henkisen Evankeliumin, joka julkaistiin ensi kertaa 1911, ja jota yhä luetaan
tänä päivänä. Dowling johti kertomuksensa Jeesuksesta Intiassa
ilmiselvästi Notovitchilta, joskin hän väitti johtaneensa tietonsa
nk. ”Akaasisista aikakirjoista”, jotka ovat maailmankaikkeudessa
olemassaolevia kirjoittamattomia ajatuksia, joihin psyykikot - kuten
hän itse - voivat päästä käsiksi. Notovitchin uskottavin tukija
on luultavasti Fida Hassnain, edesmennyt tutkija Srinagarin
yliopistosta. Dahan Levin kanssa
kirjoitetussa kirjassa nimeltä Viides Evankeliumi, Hassnain
ilmaisee toisin suurimman osan Notovitchin tarjoamasta tiedosta.
Hassnain siteeraa muita aasialaisia lähteitä, jotka mainitsevat
Jeesuksen olleen Intiassa. Näihin sisältyvät seuraavat:
- Tiibetinkielellä säilynyt kiinalainen teksti nimeltä ”Lasipeili” mainitsee Yesun, joka oli opettaja ja uskonnon perustaja, joka syntyi ihmeenomaisesti, julisti itsensä Maailman Vapahtajaksi, ja joka seurasi buddhalaisia periaatteita.
- 21 muslimien historiallista aikakirjaa arabiaksi viittaavat Issaan (tunnetaan nimellä Yuz Asaf tai tämän nimen eri johdannaisilla).
- Said-us-Saddiqin persialainen Kamal u-Din mainitsee Jeesuksen 800-luvun loppupuolella.
- Kashmirilainen hinduteksti ”Bhavishya Maha Purana” puhuu kuningas Shalivahanan (n.80 jaa.) tapaamisesta ulkomaalaisen kanssa, joka kutsuu itseään Ishvara Putaramiksi (Jumalan Pojaksi).
Hassnainin
lisäksi toinen kunnioitettu Notovitchin löydön tukija on Nikolai Roerich, maailmankuulu taidemaalari ja Roerich-paktin
perustaja – kansainvälisen sopimuksen, joka alkoi 1935 ja jatkuu
edelleen, säilyttäen historiallista taidetta. Hänen
omaelämäkerrallisessa kertomuksessaan ajastaan Intiassa 1923-28,
Roerich siteeraa lukuisia keskusteluita Issan legendasta ihmisten
kanssa Kashmirissa ja Tiibetissä, jotka eivät tienneet mitään
Notovitchin väitteistä. Hän mainitsee ”yhä monia muita
legendoja ja käsikirjoituksia jotka liittyvät Issaan Aasiassa”,
mutta hän ei siteeraa mitään tiettyjä käsikirjoituksia.
Notovitchin kirja, The Unknown Life of Jesus Christ, luettavissa netissä
(Omistan henkilökohtaisesti kappaleen Levin Jeesuksen Kristuksen Henkistä evankeliumia, ja olen aina pitänyt siitä; se ei tarkoita, että uskoisin sen kertomuksiin Jeesuksen ulkoisen elämän tapahtumista, vaan se sisältää opetuksia, jotka syventävät monia evankeliumien lausumia.)
(Omistan henkilökohtaisesti kappaleen Levin Jeesuksen Kristuksen Henkistä evankeliumia, ja olen aina pitänyt siitä; se ei tarkoita, että uskoisin sen kertomuksiin Jeesuksen ulkoisen elämän tapahtumista, vaan se sisältää opetuksia, jotka syventävät monia evankeliumien lausumia.)
Ristiinnaulitseminen
Eräs
ongelma on, että useat lähteet jotka pistävät Jeesuksen
Kashmiriin hänen kadonneiden vuosiensa aikana, niin ikään pistävät
hänet sinne hänen yritetyn ristiinnaulitsemisensa jälkeen.
Parhaiten tunnettu on niin kutsuttu Tuomaan evankeliumi (ei tule sekoittaa gnostilaiseen Tuomaan evankeliumiin! - suom.huom.), jonka
kirjoitti Leukios toisen vuosisadan alussa oletetusti perustuen
lähetyssaarnaajana Punjabin Taksilassa olleen apostoli Tuomaan
kirjeisiin – kirjeisiin jotka lausuvat että Jeesus oli siellä 49-vuoden ikäisenä. Tämä ja samankaltaisia kertomuksia esitetään
Hassnainin ja Levin, Ahmadin, ja Faberin kirjoissa. Jeesuksen
ajateltiin paenneen kuolemaa ristillä, toipuneen, ja paenneen
Kashmiriin jatkamaan uskonnonharjoitustaan. Tänäkin päivänä
pyhiinvaeltajat ja turistit yhtälailla menevät Intian Srinagarin
Roza Bal pyhäkköön vierailemaan haudalla, joka väittää
sisältävänsä Youza-Asafin (musliminimi Jeesukselle Kristukselle)
jäännökset.
Ristiinnaulitsemisen
jälkeinen väite eroaa ”kadonneet vuodet” väitteestä. Siinä
Jeesus selviää Rooman vainosta, lähtee Intiaan ilman selvää
syytä, eläen yli satavuotiaaksi, ja niin edelleen, ja se on
ristiriidassa lukuisten lähteiden ja todistusten kanssa, että
Jeesus kuoli ristillä. Väite, että Jeesus meni Intiaan nuorena
miehenä, ei kohtaa mitään näistä vaikeuksista eikä ole
ristiriidassa minkään paitsi epämääräisten viittausten kanssa,
ja se tosiasiassa selittää muuten selittämättömän
raamatullisen hiljaisuuden Jeesuksen kadonneista vuosista.
Arvostelijat tietenkin ovat tyytyväisiä yhdistäessään kaksi
väitettä ja käyttäessään jälkimmäistä kumotakseen edeltävän
väitteen. Kuitenkin pääongelma Jeesuksen Intiassa olemiselle on, että sen tärkein lähde, Notovitch, luultavasti oli huijari.
Himmisin luostarin abotti, jota J. Archibald Douglas myöhemmin
haastatteli, kielsi että Notovitch ikinä vieraili luostarissa.
Palin kieltä ei koskaan käytetty tuolla alueella, vaikka Notovitch
sanoo tämän olleen kieli joka käännettiin häntä varten
ranskaksi. Himmisissä olivat vierailleet aiemmin muut
länsimaalaiset, jotka eivät koskaan kuulleet mainintaa Issasta.
Jeesuksen läsnäoloa Intiassa ei mainita missään vahvistetussa
sutrassa. Ja mikä tärkeintä, Hassnainin ja muiden tukijoiden
siteeraamat lähteet kaikki ajoittuvat reilusti Jeesuksen elämän
jälkeen. Melkein varmuudella Jeesus matkusteli Juudean takana, mutta
luultavasti ei Kashmiriin.
Rinnakkaisuudet Jeesuksen ja Buddhan välillä
Kuten kristityt
lähetyssaarnaajat niin varhain kuin 1660 havainnoivat lamalaisuutta
(vanha termi buddhalaisuudelle Pohjois-Intiassa), useimmat rituaalit
ja luostarikäytännöt ovat samoja: ”Lamalaisuus paljaaksi
ajeltuine pappeineen, kelloineen ja ruusukkoineen, kuvineen ja pyhine
vesineen, paaveineen ja piispoineen, monen asteisine abotteineen ja
munkkeineen, kulkueineen ja juhlapäivineen, rippikoppeineen ja
kiirastulineen ja neitsyen palvontoineen, muistuttaa niin
vahvasti romanismia, että ensimmäiset katoliset lähetyssaarnaajat
ajattelivat että sen täytyy olla paholaisen imitaatio Kristuksen
uskonnosta.” (Varhainen painos Encyclopedia Britannicasta)
Pyhäinjäännökset ja pyhimysten kunnioitus ovat tärkeitä
molemmissa.
Selvästi johdettu
varhaisemmasta buddhalaisesta kertomuksesta on kertomus seitsemästä
sinetistä Ilmestyskirjassa, jonka oletettavasti kirjoitti apostoli
Johannes pian Jeesuksen kuoleman jälkeen – mutta kenties joku muu
70 vuoden sisällä Jeesuksen kuolemasta. Yksityiskohdat kahden
kertomuksen välillä ovat lähes identtiset. Pyhä Johannes itkee, koska ei näe ketään arvollista avaamaan kirjaa ja murtamaan sen
seitsemän sinettiä, jonka voi tehdä ainoastaan uhrina teurastettu
lammas. Buddhalaisessa kertomuksessa Viisauden täydellisyys,
kirja on myös sinetöity seitsemällä sinetillä, ja johtaa alati
kyynelehtivän bodhisattvan uhraamaan itsensä tullakseen
arvolliseksi. Tämä rinnakkaisuus on merkittävä, ei ainoastaan
uskonnollisen logiikan samankaltaisuuksien tähden, vaan myös sen
tosiasian vuoksi, että molemmissa kirjoissa on seitsemän sinettiä.
Hyväksytyin selitys
tekstuaalisille samankaltaisuuksille on universalistinen, ekumeeninen
tai humanistinen väite, että ihmiskunnan henkinen tila on
pohjimmiltaan samanlainen. On olemassa kaksi vaihtoehtoista kohtelua
näille epätavallisille tekstuaalisille vertailukohdille.
Ensimmäinen on kieltää että samanlaisuutta on, ja/tai väittää, että se on sattumanvaraista. Tätä on vaikea pitää yllä niin
monien rinnakkaisten lainausten ja olosuhteiden olemassaoloa vasten.
Toinen selitys on universalistinen väite, että inhimillisen
tilanteen etiikka ja lait ovat samanlaisia; siten Jeesus ei tiennyt
mitään buddhalaisuudesta, mutta kuten Buddha, ymmärsi samat
universaalit totuudet ja moraalin jotka ovat ilmiselviä kaikille
valaistuneille ihmisille. Tämä voi olla maallista tai pyhää.
Maallinen versio pitää kiinni siitä, että ihmisen biologinen
selviytyminen ja/tai psykologinen hyvinvointi riippuu tietyistä
selvistä laeista ja etiikasta koskien inhimillisiä oikeuksia ja
velvollisuuksia. Pyhä versio on, että sekä Jeesus että Buddha
kuulivat samaa Jumalaa, joko Jumalan poikina tai epätavallisen
valaistuneina Jumalan ”oppilaina”.
Ongelmana
universalistisessa väitteessä on, että etiikka ja lait vaihtelevat
suuresti kulttuurien keskuudessa, eri aikoina tietyissä
kulttuureissa, ja eri puolestapuhujien tai alakulttuurien toimesta
tiettyjen kulttuurien sisällä. Etiikka ja lait eroavat jopa
tiettyjen kristillisten kirkkojen tai kirkkokuntien sisällä. Lukuun
ottamatta uskomusta, että Jeesus oli Jumalan poika, uskomukset
vaihtelevat suuresti jopa kristillisten kirkkojen ja kirkkokuntien
sisällä, luultavasti suuremmin kuin tiettyjen kristillisten
kirkkokuntien ja buddhalaisuuden välillä.
Rinnakkaisuudet Jeesuksen
ja Buddhan opetusten välillä ovat ainutlaatuisia, eivät
universalistisia. Sellaisia rinnakkaisuuksia ei ole sen välillä
mitä Jeesus opetti, ja mitä Zarathustra, Laotse, Kungfutse, tai
Platon ja muinaiset kreikkalaiset filosofit opettivat.
Buddhan legenda
Buddha lännessä
tunnetun tradition mukaan syntyi neitsyestä. Hänen luonaan
vierailivat viisaat miehet, jotka tunnistivat lapsen jumalallisuuden.
Hän oli kuninkaallista syntyperää, ja tähti ilmoitti hänen
syntymästään.
Sekä Jeesus että Buddha
esiteltiin temppelissä lapsena. Molemmissa tilaisuuksissa lausutut
hymnit muistuttavat toisiaan.
Molemmat lapsuudessa
puhuivat opettajien edessä.
Hindut pitävät Buddhaa
Vishnu-jumaluuden Krishnaa seuraavana yhdeksäntenä inkarnaationa.
Ääni taivaasta julisti
sekä Buddhan että Jeesuksen tehtävän.
Molemmat paastosivat
erämaassa ja heitä kiusattiin. Yliluonnolliset olennot palvelivat
kumpaakin.
Molemmat kutsuivat
opetuslapsia käskyllä ”seuraa minua”. Molemmat lähettivät
opetuslapsia levittämään opetuksiaan. Molemmat suorittivat
ihmeitä, paransivat sairaita, ruokkivat viisituhatta miestä
”pienellä korillisella kakkuja”, ja kävelivät vetten päällä.
Buddha oli ”noin 30
vuotta vanha” kun hän aloitti toimintansa. Hän paastosi
”seitsemän kertaa seitsemän yötä ja päivää”. Hänellä oli
”joukko opetuslapsia” jotka seurasivat häntä. Hän kulki
paikasta paikkaan ja ”saarnasi suurille joukoille”.
Luopumisessaan hän ”hylkäsi isän ja äidin, vaimon ja lapsen”.
Hänen tehtävänsä oli perustaa ”oikeudenmukaisuuden valtakunta”.
”Itsen voittaminen ja universaali hyväntekeväisyys” ovat hänen
uskontonsa perusperiaatteet. Hän käski inhimillisyyteen ja määräsi
seuraajansa kätkemään hyväntekeväisyytensä. ”Vastatkaa
hyvällä pahaan”, ”voittakaa viha rakkaudella”, ”rakastakaa
vihollisianne”, olivat joitain hänen ohjeitaan.
Kristus
ei välittänyt Mooseksen kirjaimellisesta tulkinnasta ja painotti
koko lain henkistettyä tulkintaa kokonaisuutena, joka on harjoittaa
varauksetonta rakkautta. Tämä on vastaavaa kuin Buddha teki noiden
päivien sen aikaisten opetusten kanssa.
Buddha saarnasi ”pyhällä
kukkulalla”. Jeesus antoi vuorisaarnansa. Buddhan saarnojen ja
Jeesuksen saarnojen fraseologia on samanlainen monissa tapauksissa.
Sekä Buddha että Jeesus
vertasivat itseään kylväjään. Tuhlaajapojan vertaus löytyy sekä
buddhalaisista että kristillisistä kirjoituksista. Niin myös
kertomus sokeana syntyneestä miehestä. Molemmat käyttävät
sinapinsiementä vertauksena pienuudesta. Buddha opetti: ”Katoavainen
on hiekalle rakennettu kaupunki”. Jeesus opetti: ”Tyhmä mies
rakentaa talonsa hiekalle”. Molemmat puhuvat ”sateesta joka
lankeaa oikeudenmukaisille ja epäoikeudenmukaisille”.
Buddha kumosi epäjumalien
palvonnan, oli ”sanan kylväjä” ja saarnasi ”oikeudenmukaisuuden
valtakunnan perustamista” kuten Jeesus teki.
Buddha opetti siveyttä,
kohtuutta, suvaitsevaisuutta, myötätuntoa, rakkautta ja kaikkien
tasa-arvoa kuten Jeesus teki.
Kertomuksella
Nikodeemuksesta, joka tuli Jeesuksen luo yöllä, on vastaavuutensa
kertomuksessa rikkaasta miehestä, joka tuli Buddhan luo yöllä.
Molemmat julistivat
valtakuntaa joka ei ole tästä maailmasta. Kristuksen lupaama
iankaikkinen elämä vertautuu Buddhan lupaamaan ikuiseen rauhaa,
Nirvanaan.
Molemmat kirkastettiin
vuorella.
Molemmat saapuivat
voittoisasti, Kristus Jerusalemiin, Buddha Rajagrihaan (nyk. Rajgir).
Buddhaa pidettiin ”hyvänä
paimenena”, ”äärettömänä ja ikuisena”.
Buddhaa kutsuttiin ”maailman vapahtajaksi”, ”maailman valoksi”,
korkeimmaksi olennoksi ja ikuiseksi, kuten Jeesusta.
Kumpaankin liittyy
legenda petturista.
Buddha on palaava maan
päälle uudelleen palauttaakseen maailman järjestykseen ja onneen,
kuten Jeesuskin.
Molemmat ovat kuolleiden
tuomareita.
Jeesuksen ja Buddhan lausumia
JEESUS: ”Niin kuin te
tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille.” (Luuk.6:31)
BUDDHA: ”Muista että
olet heidän [kaikkien ihmisten] kaltaisensa.” (Dhammapada 10:1)
JEESUS: ”Jos joku lyö
sinua poskelle, tarjoa toinenkin poski.” (Luuk.6:29)
BUDDHA: ”Jos joku antaa
sinulle iskun kädellään, kepillä tai veitsellä, sinun pitäisi
hylätä kaikki halut ja olla lausumatta pahoja sanoja.” (Majjhima
Nikaya 21:6)
JEESUS: ”Mutta teille,
jotka minua kuulette, minä sanon: Rakastakaa vihamiehiänne, tehkää
hyvää niille, jotka teitä vihaavat. Siunatkaa niitä, jotka teitä
kiroavat, rukoilkaa niiden puolesta, jotka parjaavat teitä.”
(Luuk.6:27-28)
BUDDHA: ”Sillä viha ei
vihalla konsanaan lopu: viha loppuu rakkaudella, tämä on vanha
sääntö... Ihminen voittakoon suuttumuksen rakkaudella, voittakoon
pahan hyvällä, voittakoon ahneuden anteliaisuudella ja valheen
totuudella!” (Dhammapada 1:5 ja 17:3)
JEESUS: ”Totisesti:
kaiken minkä te olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä
vähäisimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle.”
(Mat.25:45)
BUDDHA: ”Jos te ette
pidä huolta toisistanne, kuka silloin on pitämässä huolta teistä?
Kuka ikinä pitäisi huolta minusta, hänen pitäisi pitää huolta
sairaista.” (Vinaya, Mahavagga 8:26:3)
JEESUS: ”Pane miekkasi
tuppeen. Joka miekkaan tarttuu, se miekkaan kaatuu.” (Mat.26:52)
BUDDHA: ”Hyläten
elämän riistämisen, askeetti Gautama majailee pidättäytyen
elämän riistämisestä, ilman keppiä tai miekkaa.” (Digha Nikaya
1:1:8)
JEESUS: ”Minun käskyni
on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut
teitä. Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että antaa
henkensä ystäviensä puolesta.” (Joh.15:12-13)
BUDDHA: ”Aivan kuten
äiti suojelisi ainutta lastaan oman henkensä uhalla, jopa niin,
kehittäkää rajaton sydän kaikkia olentoja kohtaan. Antakaa
rajattoman rakkauden ajatustenne levitä koko maailmaan.” (Sutta
Nipata 149-150)
JEESUS: ”Lain välitti
Mooses, armon ja totuuden toi Jeesus Kristus.” (Joh.1:17)
BUDDHA: ”Buddhan ruumis
on syntynyt rakkaudesta, kärsivällisyydestä, lempeydestä ja
totuudesta.” (Vimalakirti Nirdesa Sutra 2)
JEESUS: ”Taivasten
valtakunta on kuin sinapinsiemen, jonka mies kylvi maahansa. Se on
pienin kaikista siemenistä, mutta kun sen taimi kasvaa täyteen
mittaansa, se on puutarhan kasveista suurin. Lopulta se on kuin puu,
niin että taivaan linnut tulevat ja pesivät sen oksille.”
(Mat.13:31-32)
BUDDHA: ”Älköön
kenkään ajatelko keveästi hyvää, sanoen sydämessään: se ei
tule minua lähelle. Putoilevista pisaroistakin täyttyy astia;
viisas täyttyy hyvällä, vaikka hän sitä kokoo vähä vähältä.”
(Dhammapada 9:7)
JEESUS: ”Kuinka näet
roskan veljesi silmässä, mutta et huomaa, että omassa silmässäsi
on hirsi? Kuinka voit sanoa veljellesi: 'Annapa, veli, kun otan
roskan silmästäsi'? Ethän sinä näe edes hirttä omassa
silmässäsi. Sinä tekopyhä! Ota ensin hirsi omasta silmästäsi,
vasta sitten näet ottaa roskan veljesi silmästä.” (Luuk.6:41-42)
BUDDHA: ”Toisten viat
on helpompi nähdä kuin omansa; toisten viat ovat helposti nähtäviä,
sillä ne seulotaan kuin akanat, mutta omat viat on vaikea nähdä.
Tämä on kuin väärinpelaaja joka kätkee noppansa ja näyttää
vastustajansa nopat, vaatien huomiota toisen vioille, jatkuvasti
ajatellen hänen syyttämistään.” (Udanavarga 27:1)
JEESUS: ”He...
sanoivat: 'Opettaja, tämä nainen on avionrikkoja, hänet tavattiin
itse teossa. Mooses on laissa antanut meille määräyksen, että
tällaiset on kivitettävä. Mitä sinä sanot?' Hän... sanoi: 'Se
teistä, joka ei ole tehnyt syntiä, heittäköön ensimmäisen
kiven.'” (Joh.8:4-7)
BUDDHA: ”Ei muiden
paheita, ei heidän syntejään tai laiminlyöntejään vaan omia
pahoja tekojaan ja huolimattomuuksiaan pitää viisaan ottaa
huomioonsa.” (Dhammapada 4:7)
JEESUS: ”Silmäsi on
sinun ruumiisi lamppu. Kun silmäsi on terve, koko ruumiisi on
valaistu. Kun silmäsi ovat huonot, ruumiisi on pimeä. Pidä siis
varasi, ettei se valo, joka sinussa on, ole pimeyttä. Jos koko
ruumiisi on valaistu eikä mikään osa sinusta ole pimeänä,
ruumiisi on kauttaaltaan valoisa, aivan kuin lamppu valaisisi sinua
loisteellaan.” (Luuk.11:34-36)
BUDDHA: ”Kuten mies
jolla on silmät, ja joka kantaa lamppua, näkee kaikki esineet, niin
on myös sen laita joka on kuullut siveellisen lain. Hänestä tulee
täydellisesti viisas.” (Udanavarga 22:4)
JEESUS: ”Hän
[taivaallinen Isä] antaa aurinkonsa nousta niin hyville kuin
pahoille ja lähettää sateen niin hurskaille kuin jumalattomille.”
(Mat.5:45)
BUDDHA: ”Tuo suuri
pilvi sataa kaikille, olipa heidän luontonsa parempi tai huonompi.
Auringon ja kuun valo valaisee koko maailman, sekä hänet joka tekee
hyvin että hänet joka tekee pahaa, sekä hänet joka on korkealla
että hänet joka on alhaalla.” (Saddharma Pundarika Sutra 5)
JEESUS: ”Autuaita
olette te köyhät, sillä teidän on Jumalan valtakunta.”
(Luuk.6:20)
BUDDHA: ”Onnellisesti
totta tosiaan elämme, vaikka emme sano mitään omaksemme! Olkaamme
kuin kirkkaat jumalat, jotka onnesta saavat ravintonsa!”
(Dhammapada 15:4)
JEESUS: ”Jos tahdot
olla täydellinen, niin mene ja myy kaikki, mitä sinulla on, ja anna
rahat köyhille. Silloin sinulla on aarre taivaissa.” (Mat.19:21)
BUDDHA: ”Säälimättömät
eivät mene jumalien valtakuntaan; ainoastaan hullut eivät
anteliaisuutta ylistä; viisas iloitsee anteliaisuudesta ja tulee sen
kautta siunatuksi toisessa maailmassa.” (Dhammapada 13:11)
JEESUS: ”Jeesus käänsi
katseensa uhriarkkuun päin ja näki rikkaiden panevan siihen
lahjoja. Hän näki myös, kuinka eräs köyhä leskivaimo pani
arkkuun kaksi pientä lanttia. Hän sanoi: 'Totisesti: tämä köyhä
leski antoi enemmän kuin yksikään toinen. Kaikki nuo muut antoivat
lahjansa liiastaan, mutta hän antoi vähästään, kaiken mitä hän
elääkseen tarvitsi.” (Luuk.21:1-4)
BUDDHA: ”Antaminen on
jalo ilmaus mahtavien hyvänsuopuudesta. Jopa tomu, annettuna
lapsenomaisessa viattomuudessa, on hyvä lahja. Ei ainuttakaan
lahjaa, joka annetaan hyvällä uskolla arvolliselle
vastaanottajalle, voi kutsua pieneksi; se vaikuttaa meihin niin
suuresti.” (Jatakamala 3:23)
JEESUS: ”Ei yksikään,
joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole.” (Joh.11:26)
BUDDHA: ”Ne joilla on
riittävä usko minuun, riittävä rakkaus minua kohtaan, kaikki
suuntaavat taivaaseen tai sen yli.” (Majjhima Nikaya 22:47)
JEESUS: ”Sillä se,
joka tahtoo pelastaa elämänsä, kadottaa sen, mutta joka elämänsä
minun tähteni ja evankeliumin tähden kadottaa, on sen pelastava.”
(Mark.9:35)
BUDDHA: ”Luopumalla
kaikista aivoituksista ja itsekkyydestä, valaistunut vapautuu
takertumattomuuden avulla.” (Majjhima Nikaya 72:15)
JEESUS: ”Ketuilla on
luolansa ja taivaan linnuilla pesänsä, mutta Ihmisen Pojalla ei
ole, mihin päänsä kallistaisi.” (Mat.8:20)
BUDDHA: ”Ajattelevaiset
laittavat itsensä kovaan rasitukseen; asuinsija ei heitä ilostuta.
Kuin joutsenet, jotka ovat jättäneet järvensä, he jättävät
talonsa ja kotinsa.” (Majjhima Nikaya)
JEESUS: ”Autuaita
puhdassydämiset: he saavat nähdä Jumalan.” (Mat.5:8)
BUDDHA: ”Kuka tahansa
joka astuu myötätunnon meditaatioon, voi nähdä Brahman omin
silmin, puhua hänelle kasvoista kasvoihin, ja keskustella hänen
kanssaan.” (Digha Nikaya 19:43)
Yllä vain muutamia esimerkkejä. Dhammapada-lainaukset ovat suoraan Pekka Ervastin 1925 toimittamasta suomennoksesta.
Jeesus bodhisattvana
Buddhalaiset löytävät
paljon ihailtavaa Jeesuksen elämässä ja opetuksissa. Eri
buddhalaisilla on erilaisia ajatuksia Jeesuksen paikasta
buddhalaisessa maailmankatsomuksessa. Useimmat Mahayana-buddhalaiset
näkisivät hänet esimerkillisenä bodhisattvana. Hänen
epäitsekkyytensä viittaa henkilöön, joka on oivaltanut nirvanan,
ja hän yritti ilmaista sitä toisille ”uudestisyntymisen” termein. Hänen opetuslastensa kokemus Ylösnousseesta
Herrasta näyttää vastaavan buddhalaista kuvausta sambhogakayasta –
rajallisesta muodosta jonka omistavat bodhisattvat, jotka kykenevät
emanoimaan monia hengellisiä ruumiita kärsivien olentojen tähden.
Jeesuksen elämä oli
tallenne kamppailusta ihmisten tähden, yrittäen pelastaa heidät
tietämättömyydestä ja kärsimyksestä. Tämä altruismin ja
myötätunnon olennainen elämän taipumus – jota Jeesus ilmaisi
huolimatta kohtaamistaan suurista haasteista - on mitä buddhalaisuus
pitää korkeimpana valaistumiseen johtavana tienä, ”bodhisattvan
tienä”.
Mahayana-tradition mukaan
bodhisattvat tekevät neljä universaalia valaa:
Pelastaa lukemattomat
elävät olennot, (2) saavuttaa herruus yli halujen, (3) hallita
mittaamattomat opit, ja (4) saavuttaa korkein valaistuminen. Näiden
neljän bodhisattvan valan perusolemus voidaan myös tuntea ja
todentaa läpi Jeesuksen elämän virran.
Bodhisattvat ottavat
vapaaehtoisesti kaikkia kärsimyksen muotoja, ja suovat kaikki
ansionsa toisille johtuen myötätuntoisesta valastaan pelastaa
kaikki olennot. Tavallaan he ovat luopuneet omasta vapautumisestaan
kunnes voivat olla varmoja että kaikki olennot on vapautettu
kärsimyksestä. Monin tavoin heidän luopumisen tekonsa, heidän
alttiutensa kärsiä toisten tähden, ja että he suovat palkinnot
omasta hyvästä käytöksestään toisille, vastaa kertomusta
vapahtajasta joka luopuu jumaluudestaan, astuu maailmaan, kärsii
toisten tähden, ja sitten nousee ja astuu taivaaseen valmistaakseen
tietä muille. Bodhisattva on sellaisen vapahtajan perikuva, joka
ilmenee vuosisatoja ennen kristillistä aikaa.
Bodhisattva-ihanne
osoittaa että todellinen kokemus nirvanasta merkitsee elämistä
toisten vuoksi, ei nauttien henkistä rauhaa itsekseen. Tässä on
Jumala aktiivisena ja ruumiillistuneena ja täysin immanenttina
kaikkien olentojen elämässä.
Mahayana-buddhalaisuudessa
opetetaan, että buddhat ja bodhisattvat ilmestyvät kautta
maailmankaikkeuden välittääkseen Dharmaa eri tavoin eri
olennoille. Tehdäkseen tämän, he käyttävät mitä kutsutaan
upayaksi eli ”tilapäisiksi metodeiksi”. Tämä tarkoittaa
että jos he eivät voi välittää Dharmaa suoraan, he löytävät
tavan ilmaista sitä sillä tavoin että heidän kuulijansa voivat
ymmärtää ja työskennellä sen kanssa. Tällä tavalla he voivat
vähitellen kypsyttää noita olentoja siihen pisteeseen missä he
voivat ymmärtää Dharman suoraan joko siinä elämässä tai
tulevassa elämässä. Joskus he vain yrittävät tarjota olennoille
tavan saavuttaa taivaalliset puhtaat maat, missä he voivat kohdata
sambhogakaya-buddhia ja oppia Dharmaa heiltä. Jeesuksen kommentti
että hän aikoi valmistaa paikan opetuslapsilleen ja että taivaassa
on monta asuinsijaa, ja että hänellä oli muitakin laumoja joista
hänen opetuslapsensa eivät tienneet, vihjaavat kaikki sellaisesta
järjestelystä.
Voi saada vaikutelman
että Jeesus ei ollut erityisen kiinnostunut käännyttämään
ketään ajattelutapaansa; pikemminkin hän opetti niitä jotka
olivat valmiita.
Kristinuskossa on vahva
taipumus pitää Jeesusta eli Kristusta ”elävänä olemuksena”,
eikä ainoastaan yksilönä. Tämä on hyvin selvää sellaisten
viittausten kautta kuten ”Kristus teissä”, tai että
”Jumala on sydämessäsi”. Tästä näkökulmasta Kristus
on samanmerkityksinen kuin rakkauden henki, myötätunto, ja antaumus
toisten auttamiseen, piirteet, jotka vastaavat sitä mitä
buddhalaiset kutsuvat ”Buddhaluonnoksi”, joka on
potentiaalina kaikissa ihmisissä.
Jeesuksen altruismi ja
myötätunto heijastuivat myös pyhän Franciskuksen elämässä,
jonka painopiste oli tavallisten ihmisten auttamisessa, pikemmin kuin
uskonnollisen auktoriteetin vaatimisessa heidän ylitseen. Monet
hänen merkittävistä lausunnoistaan viittaavat bodhisattvan tiehen,
mutta kenties hänen kutsunsa ”itsensä voittamiseen” on melkein
identtinen buddhalaisen itsen herruuden (herruuden yli mielen ja
halujen) periaatteen kanssa.
Totuus
On olemassa tarina
brahmiini-oppilaasta nimeltä Dhotaka, joka anoi Buddhalta: ”Ole
kiltti, mestari, vapauta minut hämmennyksestä!” Buddhan kenties
jotakuinkin yllättävä vastaus oli, ”Ei ole minun tapani
vapauttaa ketään hämmennyksestä. Kun sinä itse olet ymmärtänyt
Dharman, Totuuden, silloin löydät vapauden.”
Sana ”Buddha”
merkitsee herännyttä – herännyttä Dharmalle eli Totuudelle,
jota Buddha vertasi muinaiseen umpeenkasvaneeseen polkuun, jonka hän
oli yksinkertaisesti uudelleen löytänyt. Hänen oppinsa osoittaa
tuohon polkuun: se on tässä, nyt, aivan jalkojemme alla – mutta
joskus mielemme ovat niin täynnä ajatuksia elämästä, että
olemme estyneet itse asiassa maistamasta elämää itseään!
Eräässä tapauksessa
nuori äiti, Kisagotami, menee Buddhan luo, hulluna surusta
poikavauvansa kuoleman vuoksi. Buddhan vastaus hänen hätäänsä,
kun hän pyytää häntä parantamaan lapsen, on pyytää häntä
tuomaan hänelle sinapinsiemen – talosta missä kukaan ei ole
koskaan kuollut. Vähitellen, päivien etsinnän jälkeen,
Kisagotamin tuska tyyntyy; hän ymmärtää että hän ei ole yksin
kärsimyksessään – kuolema ja suru ovat inhimillisen olemassaolon
väistämättömiä tosiasioita. Jeesus niin ikään joskus opetti
tällä tavoin. Kun väkijoukko oli kokoontunut, valmiina kivittämään
kuoliaaksi aviorikoksesta syytetyn naisen, hän kutsuu kenet tahansa
joka on synnitön, heittämään ensimmäisen kiven. Yksi kerrallaan
he kääntyvät pois, katsottuaan omiin sydämiinsä; tämä
yksinkertainen lause saa heidät häpeämään.
(Yllä mainittu buddhalainen sinapinsiemen-vertaus kerrotaan kokonaisuudessaan toisessa blogissani.)
(Yllä mainittu buddhalainen sinapinsiemen-vertaus kerrotaan kokonaisuudessaan toisessa blogissani.)
Jeesus käyttää kuvia
kuvaamaan taivasten valtakuntaa: se on kuin siemen, joka
suosiollisissa olosuhteissa itää ja kasvaa puuksi. Me itse luomme
olosuhteet, jotka joko edistävät hyvinvointia ja ymmärryksen
kasvua, tai aiheuttavat vahinkoa itsellemme tai muille. Me emme
tarvitse Jumalaa lähettämään meitä jonkin helvetin valtakunnan
alemmalle alueelle jos olemme typeriä tai itsekkäitä – se
tapahtuu luonnollisesti. Samankaltaisesti kun täytämme elämämme
hyvyydellä, tunnemme olevamme onnellisia – se on taivaallinen
tila.
On selvää että sen
paremmin Sakyamuni Buddha kuin Jeesus Nasaretilainenkaan eivät
jättäneet mitään kirjoitettuja dokumentteja tallentamaan
opetuksiaan. Jos ”varmuuden” laatu perustajan opetuksista on
yhtään tärkeä, silloin Nichirenin kirjoitukset tulevat
esimerkkinä tämän varmuuden tarjoamisesta. Nichiren omisti suuren
vaivannäön jättääksen valtavia käsinkirjoitettuja selontekoja
henkilökohtaisesti kohdatuista tapahtumista ja erityisistä
yksityiskohdista opetustensa ulottuvuudesta ja syvyydestä –
jättämättä tällä tavoin tilaa epäilykselle perustamistaan
opeista.
Kuitenkaan Nichirenin
kirjoitukset – vaikkakin saatavilla kirjoitetussa muodossa –
eivät välttyneet joidenkin hänen seuraajiensa taipumukselta
tulkita niitä eri tavoin. Tämä merkitsee, että sekä kristinusko
että buddhalaisuus (ja itseasiassa kaikki uskonnot) jakavat tämän
samaa sukua olevien koulukuntien – jokaisen väittäessä olevansa
”oikea” - opetusten tulkintojen moninaisuuden ilmiön.
Kristillisten kirkkojen ja buddhalaisten koulukuntien lukumäärä on
kenties verrannollinen suuruudessaan.
Kristittyjen ja buddhalaisten välisen dialogin merkittäviä hahmoja ovat sittemmin olleet jesuiitta Dan Berrigan ja buddhalaismunkki Thich Nhat Hahn. Berriganin ja Thich Nhat Hahnin tiet yhtyivät Pariisissa vuonna 1974. He aloittivat keskustelut, joista tuli merkkipaalu kristittyjen ja buddhalaisten dialogissa. Vuorovaikutus tapahtui rukouksen hengessä. Molemmat noudattivat omaa perinnettään toisiaan kunnioittaen ja hiljaisuuden vallitessa.
Kristittyjen ja buddhalaisten välisen dialogin tärkeiksi käsitteiksi ovat nousseet tieto (gnosis) ja rakkaus (agape). Oman uskontonsa piirissä molemmilla on pelastava merkitys. Nämä käsitteet sekä erottavat että yhdistävät molempia uskontoja. Srilankalainen jesuiitta Aloysius Pieris on painottanut, että on kristillistä tietoa, joka on aina rakkaudellista, ja on buddhalaista rakkautta, joka on tiedollista. Tämän ymmärtäminen luo edellytykset aitoon dialogiin ja uskontojen vuorovaikutukseen. Pieris onkin nostanut nämä käsitteet kristittyjen ja buddhalaisten välisen dialogin ytimeen.
Erityinen kohtaamispaikka on Uuden testamentin kohta (Fil.2:6-11), jossa Paavali kehittää käsitystään kosmisesta Kristuksesta. Paavali pyrki tulkitsemaan Kristusta hellenistisen kulttuurin viitekehyksessä, ja kosminen Kristus, joka on kaiken luomakunnan Herra, oli hänen siltansa hellenistiseen maailmaan. Hänen ajattelussaan kosminen Kristus vapauttaa pimeyden voimista ja tällaisena vapauttajahahmona on kaikkien kosmisten voimien pää (Kol.1:13; 2:10). Paavalin kosmologiassa ja Buddhan kosmisessa hahmossa on samankaltaisuutta, joka luo edellytyksiä kristologian ja buddhologian kehittymiselle ja vuorovaikutukselle.
Molemmat uskonnot korostavat oman tiensä ainutlaatuisuutta. Pieris on kääntänyt huomion tästä vastakkainasettelusta toisaalle. Partikularistisen mallin mukaan hän korostaa uskontojen erilaisuutta: ne ovat pelastavia kukin oman traditionsa piirissä. On etsittävä uusi yhteinen suuntautuminen. Se on vapautuksen polku, jossa yhdistyvät gnosis ja agape, tieto ja rakkaus. Jeesus ja Gautama Buddha kutsuvat seuraajiansa toimimaan palavin sydämin ihmiskunnan vapahtamiseksi maailman alkeisvoimista ja kaikkinaisesta sorrosta.
Kristittyjen ja buddhalaisten välisen dialogin suuri nimi on Thomas Merton. Osittain hänen toimintansa ansiosta hiljaisuuden dialogi on noussut myös kristittyjen ja buddhalaisten välisen dialogin keskeiseksi käsitteeksi. Sen avulla voidaan tunnistaa samanaikaisesti sekä hengellinen ykseys että opilliset erot. Hiljaisuuden dialogissa voidaan tunnistaa rukouksen ja meditaation rakenteellisia samankaltaisuuksia, vaikka opilliset erot ovat olemassa.
(Tämä vastaa täysin omaa oivallustani ja kokemustani, kun vuosien ajan vedin henkistä ryhmää, jossa yhteinen hiljentyminen toimi yhdistävänä perustana ihmisille, joilla on erilaiset hengelliset taustat. -suom.huom.)
Tämä kappale on lainattu Mikko Heikkan kirjasta Uskonnot kohtaavat: Mahdollisuus parempaan maailmaan (Gaudeamus 2018). Suosittelen myös Thich Nhat Hanhin teosta, Elävä Buddha, Elävä Kristus (WSOY 1997).
Buddhalais-kristillinen dialogi nykyaikana
Käännekohtana kristittyjen ja buddhalaisten välisessä dialogissa pidetään trappistimunkki Thomas Mertonin ja neljännentoista Dalai Laman, Tenzin Gyatson kohtaamista ja keskusteluita vuonna 1968. He löysivät yhdistäviä tekijöitä, jotka ovat viitoittaneet tietä myöhemmälle dialogille. Mertonin ja Dalai Laman välille kehittyi ystävyys ja läheisyys, joka jatkui vielä Mertonin kuoltua. Kun Dalai Lama vieraili vuonna 1995 Mertonin kuoleman jälkeen hänen haudallaan, hän meditoi pitkään ja sanoi hädin tuskin kuuluvalla äänellä: "Olen nyt yhteydessä hänen henkensä kanssa."Kristittyjen ja buddhalaisten välisen dialogin merkittäviä hahmoja ovat sittemmin olleet jesuiitta Dan Berrigan ja buddhalaismunkki Thich Nhat Hahn. Berriganin ja Thich Nhat Hahnin tiet yhtyivät Pariisissa vuonna 1974. He aloittivat keskustelut, joista tuli merkkipaalu kristittyjen ja buddhalaisten dialogissa. Vuorovaikutus tapahtui rukouksen hengessä. Molemmat noudattivat omaa perinnettään toisiaan kunnioittaen ja hiljaisuuden vallitessa.
Kristittyjen ja buddhalaisten välisen dialogin tärkeiksi käsitteiksi ovat nousseet tieto (gnosis) ja rakkaus (agape). Oman uskontonsa piirissä molemmilla on pelastava merkitys. Nämä käsitteet sekä erottavat että yhdistävät molempia uskontoja. Srilankalainen jesuiitta Aloysius Pieris on painottanut, että on kristillistä tietoa, joka on aina rakkaudellista, ja on buddhalaista rakkautta, joka on tiedollista. Tämän ymmärtäminen luo edellytykset aitoon dialogiin ja uskontojen vuorovaikutukseen. Pieris onkin nostanut nämä käsitteet kristittyjen ja buddhalaisten välisen dialogin ytimeen.
Erityinen kohtaamispaikka on Uuden testamentin kohta (Fil.2:6-11), jossa Paavali kehittää käsitystään kosmisesta Kristuksesta. Paavali pyrki tulkitsemaan Kristusta hellenistisen kulttuurin viitekehyksessä, ja kosminen Kristus, joka on kaiken luomakunnan Herra, oli hänen siltansa hellenistiseen maailmaan. Hänen ajattelussaan kosminen Kristus vapauttaa pimeyden voimista ja tällaisena vapauttajahahmona on kaikkien kosmisten voimien pää (Kol.1:13; 2:10). Paavalin kosmologiassa ja Buddhan kosmisessa hahmossa on samankaltaisuutta, joka luo edellytyksiä kristologian ja buddhologian kehittymiselle ja vuorovaikutukselle.
Molemmat uskonnot korostavat oman tiensä ainutlaatuisuutta. Pieris on kääntänyt huomion tästä vastakkainasettelusta toisaalle. Partikularistisen mallin mukaan hän korostaa uskontojen erilaisuutta: ne ovat pelastavia kukin oman traditionsa piirissä. On etsittävä uusi yhteinen suuntautuminen. Se on vapautuksen polku, jossa yhdistyvät gnosis ja agape, tieto ja rakkaus. Jeesus ja Gautama Buddha kutsuvat seuraajiansa toimimaan palavin sydämin ihmiskunnan vapahtamiseksi maailman alkeisvoimista ja kaikkinaisesta sorrosta.
Kristittyjen ja buddhalaisten välisen dialogin suuri nimi on Thomas Merton. Osittain hänen toimintansa ansiosta hiljaisuuden dialogi on noussut myös kristittyjen ja buddhalaisten välisen dialogin keskeiseksi käsitteeksi. Sen avulla voidaan tunnistaa samanaikaisesti sekä hengellinen ykseys että opilliset erot. Hiljaisuuden dialogissa voidaan tunnistaa rukouksen ja meditaation rakenteellisia samankaltaisuuksia, vaikka opilliset erot ovat olemassa.
(Tämä vastaa täysin omaa oivallustani ja kokemustani, kun vuosien ajan vedin henkistä ryhmää, jossa yhteinen hiljentyminen toimi yhdistävänä perustana ihmisille, joilla on erilaiset hengelliset taustat. -suom.huom.)
Tämä kappale on lainattu Mikko Heikkan kirjasta Uskonnot kohtaavat: Mahdollisuus parempaan maailmaan (Gaudeamus 2018). Suosittelen myös Thich Nhat Hanhin teosta, Elävä Buddha, Elävä Kristus (WSOY 1997).
"Jumala"
Pohjimmiltaan
kristillinen ”Jumalan” käsite ja buddhalainen ”Universaalin
Elämän” käsite jakavat monia piirteitä, kuten ”ikuinen”,
”luova voima”, ”syntymätön”; lisäksi ne omaavat
”viisauden” ja ”myötätunnon” ominaisuudet.
Eräs pääeroavaisuus
näiden kahden filosofian välillä on se, että ”Jumalalla” on
personifioitu luonne kristinuskossa (johon viitataan ”hän”), kun
taas Nichiren buddhalaisuudessa ”Universaalilla Lailla” (Myoho)
ei ole personifioitua luonnetta (ja sillä on sekä miehisiä että
naisellisia laatuja).
Sellaiset käsitteet
kuten mies-nainen, valo-pimeys, elämä-kuolema, hyvä-paha, nähdään
kristinuskossa erillään toisistaan. Buddhalainen näkemys perustuu
kuitenkin ei-kaksinaisuuteen. Tässä ymmärryksessä ”elämän”
buddhalaisuudessa ymmärretään sisältävän sekä hyvän että
pahan, elämän ja kuoleman, jne.
Kristinusko pitää
elämän henkistä aspektia perimmäisenä Totuutena (Jumalana),
jonka olemassaolo on riippumaton maailmankaikkeudesta (eli että hän
oli jo olemassa ennen maailmankaikkeutta). Toisaalta Nichiren
buddhalaisuus pitää perimmäistä Totuutta Myohona,
maailmankaikkeuden elämän omatessa molemmat aspektit: fyysinen
(aine) ja henkinen (mieli). Henkilön nykyisen elämän fyysinen
aspekti ja henkilön tulevan kuoleman potentiaalinen aspekti ovat
yhden, ikuisesti toistuvan syklin erottamattomia vaiheita.
Mystistä Lakia verrataan
usein painovoimalakiin siinä että se on näkymätön ja
persoonaton, ja kuitenkin muokkaa koko elämääsi. Jos otat
persoonallisuuden ja moraalin pois synnistä (joka johtaa
rangaistukseen) ja hyveestä (joka johtaa palkintoon), saat jotain
joka on lähellä buddhalaista käsitystä persoonattomasta syyn ja
seurauksen laista. Ja jos näet Mystisen Lain eräänlaisena
”kosmisena sydämensykkeenä” tai ”elämän rytminä”, et ole
kaukana ”Jumalan” käsitteestä ”elämän ylläpitäjänä”.
Jumalan käsite on ollut
olennainen astinlauta ihmiskunnan henkisessä evoluutiossa.
Voitaisiin jopa otaksua, että havaitsimme syyn ja seurauksen
Mystisen Lain eli ”universaalin elämänvoiman”, mutta emme
kyenneet aivan ymmärtämään kuinka jokin niin voimakas voisi olla
persoonaton, ja sen tähden kuvasimme inhimillisiä (tarkemmin
sanottuna maskuliinisia) ominaisuuksia sille, ja niin meillä oli
antropomorfinen Jumala. Ja tästä tulevat erilaiset
persoonallisuudet joita eri kirjoittajat ovat määritelleet
Jumalalle – rakastava, vihainen, luova, tuomitseva, jne.
Brahma
Brahma oli brahmanismin
(uskonto, joka tänä päivänä tunnetaan hindulaisuutena)
kaikkivoipa luojajumaluus. Buddhalaisuudessa Brahma ilmestyy kun
Buddha saavuttaa valaistumisen, ja on se joka vakuuttaa hänet
jakamaan syvän oivalluksensa myötätunnosta kaikkia kärsiviä
olentoja kohtaan. Brahma nähdään siten Dharman (eli Buddhan
opettaman Totuuden) suojelijana. Toisinaan nähdään kuitenkin että
Brahma ei ole parempi kuin kreikkalainen Zeus, jumalten päällikkö, mutta ei todellinen maailmankaikkeuden luoja. Vaikka hän yrittää
saada muut ajattelemaan että hän on kaikkivoipa ja kaikkitietävä,
hän on itse asiassa yhtä paljon osa elämän prosessia, kuin kaikki
muut asiat, eikä sen alullepanija. Kuitenkin nämä vähemmän
imartelevat kuvaukset Brahmasta on luultavasti kohdistettu
teeskentelyille ja rajoittuneille käsityksille Brahmasta, joista
Brahman papit Buddhan aikana pitivät kiinni, eikä Brahmaa kohtaan
todellisena olentona.
Brahmalaisten pappien
opettama käsitys Brahmasta eli Jumalasta oli hyvin samankaltainen
kuin se mitä useimmat kristityt tänä päivänä opettavat. Mutta
kun todella tarkastelet opetettua kuvaa, se ei paljon eroa
mytologisesta Zeuksesta. Ajattelematon hurskaus pienentää Jumalan
pelkäksi olennoksi olentojen joukossa, vaikka hän on ”Korkein
Olento”. Olentona olentojen joukossa Jumala ei enää ole
transsendentti todellisuus, vaan ainoastaan yksi olento lisää
kiinni prosessissa. Tästä hyvin primitiivisestä ja jopa
idolatrisesta Jumala-käsityksestä Buddha teki pilaa pappien
kustannuksella, jotka väittivät olevansa Jumalan edustajia maan
päällä, jotka voivat päättää kuka pelastuu ja kuka tuomitaan.
Buddhalainen traditio
kehittyi reaktiona väärinymmärryksille, hämmennykselle, ja jopa
massojen alistamiselle bhrahmalaisten pappien johdolla Jumalan eli
Brahman nimissä. Buddha ei piitannut jumaluuden todellisuuden
kieltämisestä, Buddha piittasi ihmisten vapauttamisesta pelkoon
perustuvista ja taikauskoisista näkemyksistä jumaluudesta, jotta he
voisivat suoraan kokea todellisuuden, jonka ihmiset ovat nimenneet
Jumalaksi.
Sanalla ”Jumala” on
liian monta ongelmallista sivumerkitystä. Valitettavasti sanalla on
yhä taipumus saada ihmiset ajattelemaan vanhaa parrakasta miestä
salaman kanssa, kuten Zeus, sananmukaista isää taivaassa. Sana voi
toimia esteenä yhtä paljon kuin ikkunana äärettömään. Aina kun
yrität kuvata transsendenttista todellisuutta ihmiskielellä, tulet
päätymään paradokseihin.
Hindukirjoitus nimeltä
Srimad-Bhagavatam, vain yhden nimetäksemme, on Raamatulle mitä
tekstikirja hiukkasfysiikasta on kirjalle algebrasta. Kaikkien
sanojen ja kertomusten, ei väliä kuinka yleviä ne ovatkaan,
pitäisi toimia sormina, jotka osoittavat kuuhun. Niitä ei pitäisi
pitää itse kuuna. Raamatussa kuvattu Jumala on parhaimmillaankin
heikko heijastus mutaisessa vedessä yllä loistavasta kuusta. Meidän
täytyy lakata olemasta niin takertuneita kuolleisiin sanoihin, ja sen
sijaan yrittää saada suora kokemus elävästä todellisuudesta.
Buddhalaisuudessa
fantastiset elementit eivät koskaan ole pääasia, ja ne ovat
melkein aina olemassa alleviivatakseen asian ydintä, jossa on järkeä.
Useimmissa tapauksissa yliluonnollisen ja ihmeenomaisen metaforinen
luonne buddhalaisuudessa on hyvin helppo nähdä, ja buddhalaiset
kirjoitukset itse lausuvat, että ne käyttävät metaforista kieltä
monissa tapauksissa.
Nirvana
Nirvanan kokemisesta
puhutaan tilana syntymän ja kuoleman tuolla puolen, kaiken
mahdollisen käsityksen tai kuvauksen tuolla puolen. Siitä ei voi
puhua minkään sellaisen suhteen johon rajallinen mielemme voi
samaistua. Mutta se on korkein todellisuus, joka on syiden ja ehtojen
tuolla puolen, johon voimme herätä jopa tässä elämässä, vaikka
tämä herääminen saattaa olla ainoastaan alkua jollekin vielä
uskomattomammalle kuolemassa, kuten termi parinirvana (täydellinen
nirvana) antaa ymmärtää. Nirvana ei ole tuhoutumisen tila, vaikka
se on itsetön. Siitä puhutaan puhtaana, autuaana, ikuisena ja
todellisen itseyden perustana – joskin jopa näitä termejä
käytetään ainoastaan analogisesti, totuuden ollessa jopa niiden
tuolla puolen. Nirvana ei ole persoona, paikka tai asia, mutta se ei
ole myöskään olemattomuutta. Joissain tapauksissa Buddha jopa
puhui nirvanasta Brahmana eli Jumalana, mutta jälleen ainoastaan
analogisesti. Buddha ei halunnut suoraan samaistaa nirvanan
oivaltamista Jumalan oivaltamiseen, koska tuo termi merkitsi eri
asioita eri ihmisille riippuen siitä mikä oli heidän käsityksensä
Jumalasta. Joten ehkäistäkseen hämmennystä, Buddha puhui enemmän
siitä, mitä nirvana ei ole, kuin siitä mitä se on.
Tämäkin kuvaus auttaa
ainoastaan osoittajana suoraan oivallukseen. Nirvana on
todellisuudessa anti-käsite, eikä yritä olla kuvaus Jumalasta tai
mistään muusta ”asiasta”. Koko nirvanan pointti on se, että se
on opetusväline auttamaan meitä päästämään irti kaikista
niistä asenteista ja ajatuksista, jotka estävät meitä näkemästä
ja elämästä todellisuudessa, josta toiset puhuvat ”Jumalana”.
Tämä negatiivinen metodi voi kuitenkin myös viedä harhaan jos se
lopulta johtaa vetäytymisen ja apatian tilaan, joka on toinen tapa
kadottaa asian ydin.
Dharmakaya Buddha
Dharmakaya Buddha on
Buddhan Totuus-ruumis tai Todellisuus-ruumis. Emme puhu enää
yksilöllisestä miehestä tai naisesta, emmekä edes panteistisesta
käsityksestä kuten ”luonto” tai ”oleminen”. Dharmakaya
Buddha on käsittämätön mystinen todellisuus, jota ilman ei olisi
todellisuuden todellista luontoa. Tavallaan se on kaikkien olentojen
ja asioiden perusta tai ”luoja”. Se on syiden ja ehtojen
prosessin perusta, mutta se on yhtälailla myös prosessin tuolla
puolen. Se johtuu siitä että syyt ja ehdot ovat pelkästään
Dharmakayan ilmiöllinen aspekti. Toisin sanoen, se on Dharmakaya
meidän rajoittuneiden mieltemme ja aistiemme kokemana. Dharmakaya ei
ole olento tai persoona, mutta se ei ole myöskään persoonaton. Se
torjuu kaikki sellaiset kategoriat, mutta voitaisiin sanoa että
Dharmakayasta tulee persoonallinen meissä ja meidän kauttamme, ja
vuorovaikutuksemme kautta toistemme kanssa ja maailman kanssa, jossa elämme.
Tällä tavalla Dharmakayasta tulee hyvin persoonallinen yksilöiden
ilmenemismuotojen kautta, kuten Sakyamuni, ja myös rakastavana
henkisenä läsnäolona jokaisen kokemuksen perustana, ja varsinkin
omissa heräämisissämme ja myötätunnon teoissamme.
Mahayana-buddhalaisuudessa tätä käsitellään suhteessa Buddhan
kolmeen ruumiiseen. Buddhaluonto on toinen termi Dharmakayalle
liittyen sen läsnäoloon elämässämme.
Tämän käsityksen
ongelma on, että se on vain käsitys, pelkkä abstraktio, ellei sitä
suoraan itse oivalla. Buddhatila ei merkitse tulemista
”superolennoksi”, eikä se merkitse itseytensä tai
yksilöllisyytensä hävittämistä. Pikemminkin se merkitsee
vapautta rajallisen itsen rajoituksista riippuen tietystä muodosta,
sarjasta tunteita, havainnoista, ajatuksista, tavoista, tai
itsetietoisuudesta. Käyttäen kristillistä kieltä, me saavutamme
kirkkauden ruumiin, ja otamme vapaasti osaa Jumalan elämään. Monet
kristityt saattavat kyetä saavuttamaan saman asian, vaikka
tietenkään he eivät kuvaisi sitä samalla tavalla. Kuten
Lootus-sutra sanoo: ”Mitä me saavutamme, tulee olemaan suurempaa
kuin mikään mitä olisimme osanneet pyytää tai kuvitella.”
Buddhalaiset näkevät
maailman osana suurempaa kosmosta, joka on ainakin yhtä suuri kuin
nykyaikainen tiede opettaa, ja lisäksi he uskovat että tämä
maailmankaikkeus pitää sisällään maailmoja jotka ylittävät
fyysisen maailmankaikkeuden. Lisäksi tämän maailmankaikkeuden
uskotaan nousevan ja vaipuvan syiden ja olosuhteiden mukaisesti
rytmisessä prosessissa, joka vie biljoonia vuosia vain yhden syklin
läpi menemiseksi. Tämä vastaa nykyaikaisen tieteen käsitystä,
paitsi että buddhalaisuus opettaa että maailmankaikkeus laajenee ja
supistuu toistuvasti kautta lukemattomien maailmankausien. Buddha
opetti myös, että meidän ei pitäisi olla huolissamme
spekulaatioista koskien tämän prosessin perimmäistä alkua tai
loppua (olettaen että tämä prosessi ei ole aluton ja loputon),
vaan pikemminkin meidän pitäisi keskittyä vastuun ottamiseen
elämästämme ja pyrkiä sammuttamaan kärsimys elämällä jaloa
elämää, jota luonnehtivat sellaiset ominaisuudet kuin rakastava
ystävällisyys, myötätunto, ilo, rauha, anteliaisuus, hyve ja
kärsivällisyys, muutaman nimetäksemme. Hedelmättömiin
kosmologisiin spekulaatioihin ryhtyminen, sen sijaan että tekisimme
työtä kärsimyksen ja kärsimyksestä vapautumisen käytännöllisen
pulmakysymyksen kanssa, olisi kuin tulla ammutuksi, ja vuotaen kuiviin
kieltäytyä menemästä sairaalaan hoidettavaksi ennen kuin tiedät
kuka ampui sinua, miksi, millaisella aseella, millaisella luodilla,
jne. Joten päämäärämme pitäisi olla todellisen inhimillisen
olotilamme ratkaiseminen, eikä spekuloida maailmankaikkeuden alulla
tai lopulla. Tästä näkökulmasta loipa Jumala maailmankaikkeuden
tai ei, me kohtaamme silti kärsimyksen ja sen syyt, ja meidän
täytyy tehdä sille jotain, oppimalla mikä muodostaa jalon elämän, ja sitten löytää tapa elää sellaista elämää.
Buddhalaisuus opettaa
myös että kaikki asiat syntyvät ja lakkaavat riippuen syistä ja
ehdoista. Kun sanomme että kaikki on ”tyhjää”, emme tarkoita
että asiat eivät ole olemassa. Tarkoitamme että asiat ovat aina
elementtejä muutoksen ja keskinäisen riippuvuuden prosessissa. Kun
opimme näkemään asiat prosesseina, eikä erillisinä rajallisina
objekteina, silloin opimme että jostain puhuminen ”luotuna” tai
”tuhottuna” on totta ainoastaan sovinnaisesti. Syiden ja ehtojen
verkosto, joka synnyttää kaikki ”asiat”, on itse asiassa
päättymätön prosessi vailla rajoja. Tässä merkityksessä
buddhalaisuus ei koskaan puhu ”luomisesta” tai ”tuhosta”,
”syntymästä” tai ”kuolemasta”, ”ilmestymisestä” tai
”katoamisesta”, koska tuolla tavalla asioista puhumisesta puuttuu
prosessin ääretön avoimuus ja kaikenkattavuus, joka on todellisuus
havaitsemiemme asioiden takana, joita yritämme ymmärtää. Tämä
pitää paikkansa tuolien, ihmisten, planeettojen ja
maailmankaikkeuksien suhteen. Tämä on toinen syy, miksi
buddhalaisuus ei puhu luomisesta tai Luojasta, koska elämän
todellisuus, maailmankaikkeus ja kaikki, torjuu sellaiset
käsitteet.
"Ken ylistää omaa uskontoaan ylenmääräisen omistautumisensa vuoksi ja tuomitsee muita ajatellen, 'sallikaa minun kirkastaa omaa uskoani', vain vahingoittaa omaa uskontoaan. Uskontojen välinen yhteys on hyvää. Ihmisen pitäisi kuunnella ja kunnioittaa muiden seuraamia opinkappaleita."
- Asoka (n. 304-232 eaa.), Intia
Lähteet:
Wikipedia: Barlaam and Josaphat
Tässä blogissa myös mm. "Mahayana-buddhalaisen kokemus kristillisestä ehtoollisesta".
Tässä blogissa myös mm. "Mahayana-buddhalaisen kokemus kristillisestä ehtoollisesta".
Hikaru Nakamuran mangasta "Saint Young Men" tehty Anime (pätkä).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti