Alkuperäinen kirjoitus: Blavatsky Theosophy Group UK - The Four Branches of the Theosophical Movement
Siitä on enemmän kuin vuosisata kun oli olemassa vain yksi Teosofinen Seura. Ensimmäinen jakautuminen Teosofisessa Liikkeessä tapahtui 1895, neljä vuotta H.P. Blavatskyn kuoleman jälkeen. Tänä päivänä on olemassa neljä Teosofisen Liikkeen päähaaraa, jotka kaikki ovat organisatorisesti erillisiä toisistaan. Ei ole olemassa SITÄ Teosofista Seuraa, koska on kolme täysin toisiinsa liittymätöntä kansainvälistä organisaatiota, jotka kaikki käyttävät tätä nimeä. On olemassa myös neljäs maailmanlaajuinen ryhmä, joka ei kutsu itseään Teosofiseksi Seuraksi, vaan "Teosofien Yhdistyneeksi Loosiksi" (United Lodge of Theosophists).
Netissä ei ole juuri minkäänlaisia selviä, vertailevia selityksiä näiden Liikkeen neljän päähaaran luonteesta ja tavoitteista ja niiden välisistä eroista. Tämän seurauksena on luonnollisesti noussut hiukan hämmennystä. Seuraa lyhyt mutta selkeä yhteenveto keskeisistä ja tärkeimmistä tosiasioista kaikkia neljää koskien.
Teosofinen Seura - Adyar
Fokus ja opetukset: Ei mitään erityistä. Seura on hyvin jakautunut monine ryhmäkuntineen ja vastakkaisine ryhmineen. Jotkut jäsenet seuraavat Krishnamurtin opetuksia (joista hän itse sanoi etteivät ne ole teosofiaa), toiset seuraavat C.W. Leadbeaterin ja Annie Besantin opetuksia (mukaan lukien Vapaa Katolinen Kirkko, jonka Leadbeater perusti yhdessä piispa James Wedgewoodin kanssa), toiset pitävät Seuraa vain avoimena foorumina keskustella ja opettaa minkä tahansa tyyppisiä henkisiä ajatuksia, ja hyvin pieni vähemmistö tutkii ja kannattaa H.P. Blavatskyn opetuksia. Hyvin harva näistä Blavatskyn oppilaista panee mitään painoa William Q. Judgen työhön ja kirjoituksiin.
Kansainvälinen päämaja: Adyar, Chennai, Intia.
Kansainvälinen vaikutus: Haaroja ja looseja monissa maissa ja kaupungeissa, jäseniä melkein 70 maassa ympäri maailmaa. Sen kansallinen osasto Suomessa tunnetaan nimellä Teosofinen Seura ry.
Johtajuus ja organisaatio: Kansainvälinen presidentti, jonka päättävät Seuran jäsenet äänestämällä ajoittaisissa vaaleissa. Viimeisin kansainvälinen presidentti, Radha Burnier, kuoli hiljattain, ja hänet on juuri korvannut Tim Boyd.
Teosofinen Seura - Pasadena
Fokus ja opetukset: H.P. Blavatskyn, William Q. Judgen, Katherine Tingleyn ja G. de Puruckerin kirjoitukset ja opetukset, erityinen ja syrjättävä painotus de Puruckerin kirjoituksille.
Kansainvälinen päämaja: Altadena (Pasadenan lähellä), Kalifornia, USA.
Kansainvälinen vaikutus: Kansallisia osastoja USA:ssa, Australiassa, Saksassa, Alankomaissa, Nigeriassa, Etelä-Afrikassa, Ruotsissa ja Yhdistyneissä Kuningaskunnissa. Melkein kaikki ovat nyt passiivisia, ainoiden aktiivisten haarojen ja opintoryhmien ollessa kaksi Saksassa, useita Alankomaissa, ja yksi Belgiassa. Kansainvälinen päämaja ei tarjonnut suoraa vastausta vieläkö yhtään kokoontumisia pidetään niissä. Seura toimii tänä päivänä pääasiassa julkaisutoimipisteenä (Theosophical University Press) teosofisille kirjoille.
Johtajuus ja organisaatio: Kansainvälinen Johtaja, jonka nimittää aina hänen edeltäjänsä seuraajakseen, ja pysyy Johtajana (vastine presidentille) eliniän. Ei ole äänestystä eikä vaaleja. Kukin väittää kykenevänsä jäljittämään seuraantonsa takaisin H.P. Blavatskyyn suorana ja katkeamattomana valittujen seuraajien linjana. Nykyinen kansainvälinen Johtaja on Randell C. Grubb.
Teosofinen Seura - Point Loma
Fokus ja opetukset: H.P. Blavatskyn, William Q. Judgen, Katherine Tingleyn ja G. de Puruckerin kirjoitukset ja opetukset, erityinen ja syrjäyttävä paino de Puruckerin kirjoituksille.
Kansainvälinen päämaja: Haag, Alankomaat. Aiemmin San Diego, Kalifornia, USA, kun tämä Seura ja Pasadenan Seura olivat alunperin yhtä kansainvälistä Seuraa, joka jakautui kahdeksi kiistellyin "seuraanto" perustein 1951.
Kansainvälinen vaikutus: Useita looseja ja opintoryhmiä Alankomaissa, Saksassa ja Ruotsissa. On myös jäseniä muissa maissa, pääasiassa USA:ssa, mutta siellä ei pidetä säännöllisiä kokoontumisia. Seura niin ikään organisoi kaksi kansainvälistä konferenssia joka vuosi, I.S.I.S. Symposium Haagissa, ja Point Loma Convivium San Diegossa, Kaliforniassa. Se on myös vakavasti mukana organisoimassa vuosittaista Kansainvälistä Teosofia Konferenssia (ITC eli International Theosophy Conference).
Johtajuus ja organisaatio: Kansainvälinen Johtaja, jonka nimittää aina hänen edeltäjänsä seuraajakseen, ja pysyy Johtajana (vastine presidentille) eliniän. Ei ole äänestystä eikä vaaleja. Kukin väittää kykenevänsä jäljittämään
seuraantonsa takaisin H.P. Blavatskyyn suorana ja katkeamattomana
valittujen seuraajien linjana. Nykyinen kansainvälinen Johtaja on Herman Vermeulen.
United Lodge of Theosophists
Fokus ja opetukset: Jatkuva vahva painotus H.P. Blavatskyn ja William Q. Judgen kirjoituksiin ja opetuksiin, ajoittaisin vähäisin viittauksin Robert Crosbien (ULT:n perustajan) ja B.P. Wadian kirjoituksiin.
Kansainvälinen päämaja: Ei ole. ULT on riippumaton kansainvälinen teosofian opiskelijoiden yhdistys, ei tosiasiallinen organisaatio eli Seura. Vanhin ja suurin ULT loosi, missä suurin osa painatuksesta ja julkaisusta tapahtuu, on Los Angelesissa, Kaliforniassa, USA:ssa. Jotkut viittaavat tähän "emoloosina", mutta ei missään organisatorisessa tai autoritatiivisessa merkityksessä.
Kansainvälinen vaikutus: Autonomisia looseja ja opintoryhmiä 14 kaupungissa USA:ssa, plus neljä Intiassa, kolme Ranskassa, ja Kanadassa, Belgiassa, Englannissa, Kreikassa, Italiassa, Alankomaissa, Ruotsissa, Portugalissa, Brasiliassa, Kamerunissa, Dominikaanisessa Tasavallassa, Haitissa ja Meksikossa.
Johtajuus ja organisaatio: Ei ole. Ei ole kansainvälistä presidenttiä tai johtajaa, ei paikallisia presidenttejä, ei virkailijoita, asemia tai hierarkiaa; vain teosofien ryhmiä jotka työskentelevät yhdessä levittääkseen ja tutkiakseen teosofian alkuperäisiä opetuksia, ilman henkilökohtaista kunnianhimoa tai pyrkimystä vetää huomio itseensä persoonallisuuksina.
Teosofiaa on paljon käsitelty tässä blogissa. Itse tutustuin siihen aika pian sen jälkeen kun heräsin "Totuuden etsintään" päälle parikymppisenä, ja se oli silmiä avaavaa. Pekka Ervastista muodostui minulle tärkeä hahmo alussa, ja sittemmin olin epäsuorasti vuosia tekemisissä antroposofian kanssa. Nykyään voinen sanoa olevani kiinnostuneempi Blavatskyn alkuperäisistä opetuksista. Olen etääntynyt monista Ervastin ajatuksista, täysin tympääntynyt Rudolf Steinerin seuraajiin - eikä hän itse ole yhtään sen viattomampi - ja Annie Besantin ja etenkin C.W. Leadbeaterin olen jo kauan torjunut. Teosofina en itseäni pidä.
Suomihan on varsinainen takapajula "teosofisessa maailmassa"; ei meillä ole edustettuna mitään muuta kuin Adyarin Seura. Onhan meillä sitten muutama pieni liike omasta takaa, jotka katsovat olevansa osa "Teosofista Liikettä" - Ruusu-Risti, Kristosofit, Ihmisyyden Tunnustajat - eli "ervastilaisen teosofian" edustajat, mutta ne ovat maailman mittakaavassa merkityksettömiä. Ervastin mielestä antroposofia oli yhä osa suurempaa Teosofista Liikettä, mutta tästä antroposofit ovat kyllä eri mieltä!
Tarkoitukseni on vielä tulevaisuudessa kääntää useita samalla sivulla olevia artikkeleita, koskien esim. Alice Baileyä ja "Ylösnousseita Mestareita".
2 kommenttia:
Jaahas samoja polkuja tallataan ja mielenkiinnolla seuraan kirjoituksia nyt ne löydettyäni. Tänään ajattelen leikkisästi että olenkohan valaistunut kun tietoisuus on kasvanut näkemään nykyhenkisyyden lähes täydellisen harhan. t. Hannu
Kiitos kommentista; huomasin sen vasta tänään - en ole kovin aktiivinen ollut enää aikoihin blogieni parissa: käytännön elämä on nykyään kiinnostavampi kuin teoriat. :)
Lähetä kommentti