Taulukko jonka kokosin keväällä 2007 erääseen monisteeseen, ja sittemmin se on ollut erään ystävän kotisivulla, kunnes hän poisti sen. Siksi julkaisen sen nyt tässä uudelleen. Luonnollisesti nämä jaot ovat erittäin yksinkertaistettuja - kuten lisäämäni huomautukset Pekka Ervastista ja Rudolf Steinerista osoittavat. Aina löytyy poikkeuksia!
Esoteerinen merkitsee "sisäistä" (eso) sisäisen tietoisuuden merkityksessä; kontemplatiivinen, mystinen tai meditatiivinen transpersoonallinen näkökulma. Tämä on jotain erilaista tavanomaisesta jokapäiväisestä asioiden ymmärtämisestä, ja voidaan ymmärtää vain intuitiolla eli korkeammilla mentaalisilla tai henkisillä kyvyillä.
Esoteerisen vastakohta on eksoteerinen, joka merkitsee "ulkoista" (ekso), s.o. ulkoinen eli pinnallinen eli arkinen tietoisuus. Tämä pitää sisällään sekä tieteellis-materialistisen että tavanomaisen (eli kirjaimellisen) uskonnollisen näkökulman. Koska se perustuu asioiden arkiseen ymmärtämiseen eikä vaadi mitään tietoisuuden muutosta (ja itse asiassa pitää kaikkea sellaista muutosta haitallisena), se olettaa että arkinen mieli yksin voi ymmärtää Todellisuutta.
EKSOTEERINEN
|
ESOTEERINEN
| |
Parempana pidetty tietoisuuden tila | Normaali valvetietoisuus. | Laajennettu; meditatiiviset tai henkiset tilat. |
Persoonallisuuden muutos | Ei (ego-keskeinen). | Kyllä (transpersoonallinen). |
Tiedon keinot | Järki (maallinen); usko (uskonnollinen). | Korkeampi inspiraatio ja intuitio (”Gnosis”). |
Meditaatio ja rukous | Rukous on yleisemmin harjoitettu kuin meditaatio. Meditaatio hyväksytään ja sitä harjoitetaan enemmän hengellisissä yhteisöissä elävien keskuudessa. | Meditaatio henkisenä harjoituksena (hiljaisuudessa oleminen) keinona yhdistyä sisäiseen Jumalaan, yhdessä rukouksen kanssa (pyytäminen, kertominen, kiittäminen). |
Autoritaariset kirjoitukset ja pyhät kirjat, filosofia tai opetukset | Raamattu, sekä Vanha että Uusi testamentti,
nähdään perustavan laatuisena pyhänä kirjana ja
autoritaarisena tekstinä. Kapea; vain yksi auktoriteetti (Raamattu, tieteellinen metodi, jne.), kaikki vääränä pidetty ulkopuolella. | Mitkä tahansa ja kaikki kirjoitukset jotka
sisältävät viisautta hyväksytään ja niitä tutkitaan, mukaan
lukien Raamattu ja aikain viisauden opetukset. Laaja; universaali, kykenee ammentamaan monista eri opetuksista, sekä eksoteerisista että esoteerisista. |
Dogmi ja omatunto, auktoriteetti | Laaja vaihtelevuus. Kirkon dogmi on useammin perusauktoriteetti, vaikkakin omaatuntoa pidetään myös tärkeänä. Ulkoinen auktoriteetti (Raamattu, kirkko, tiede, jne.). | Omaatuntoa, totuutta, joka löytyy jokaisen
sydämestä ja mielestä ("ajattelu sydämellä"),
suositaan dogmin ylitse lopullisena auktoriteettina. Sisäinen auktoriteetti (sisäiset tunteet ja intuitio). |
Metafyysinen määrittely | Yksinkertaistettu (materialismi, dualismi tai holismi). | Sofistikoitu (yhdistetty kosmologia, psykologia, ontologia, jne.). |
Usko jälleensyntymiseen | Yleensä reinkarnaatiosta ei keskustella, eikä sitä useinkaan hyväksytä. Jokainen elää yhden elämän jolla ansaitsee palkkionsa (taivas) tai rangaistuksensa (helvetti). | Usko jälleensyntymiseen hyväksytään (ei vaadita), koska vaivalloinen vihkimyksen polku ihmisyydestä jumaluuteen kestäisi enemmän kuin yhden eliniän. Ajatellaan, että Jeesus niin ikään inkarnoitui monia kertoja kyetäkseen vastaanottamaan Kristuksen ja siten tulemaan Jeesus Kristukseksi (mutta esim. Pekka Ervast elämänsä loppupuolella tuli toiseen käsitykseen). |
Absoluutin todellisuuden käsite, näkemys Jumalasta | Ulkoinen Jumala (dualismi): so. Jumalaa pidetään
pääasiassa erillisenä olentona tai avaruus-aika-energiana
(materialismi) – "yhtenäiskenttä -teoria" tai Kaiken
Teoria tai joku vastaava fysiikan pyhä Graal.
Sekä sisäinen että ulkopuolella oleva Jumala (immanentti ja transsendentti) tunnustetaan, mutta yleensä painotetaan vähemmän sisäistä Jumalaa. | Universaali Tietoisuus (monismi); jumalallinen on sisäpuolella yhtä lailla kuin ulkopuolella. Pyritään henkilökohtaiseen kokemukselliseen tietoisuuteen sisäisestä Jumalan hengestä (sisäisestä Kristuksesta – immanentista Jumalasta). Transsendentti Jumala (meidän ulkopuolellamme) otetaan huomioon, mutta ei niin korostuneesti. |
Eri henkisten polkujen läheisyys | Laaja vaihtelu, näkemyksen "kristinusko on ainoa oikea uskonto" ja eri polkujen hyväksymisen välillä. | Kaikkien henkisten polkujen, jotka ilmaisevat rakkautta, perustava ykseys nähdään ja sitä kunnioitetaan. "Ei väliä missä he kulkevat, tie johtaa luokseni" (Bhagavad Gita). |
Näkemys Jeesuksesta Kristuksesta | Jeesus Kristus nähdään yhtenä persoonana, Jumalan ainoana Poikana, syntyneenä Jumal-ihmiseksi. Jeesus nähdään enemmän "henkilökohtaisena vapahtajana" ihmissuvulle kuin esikuvana. | Jeesus ja Kristus nähdään kahtena erillisenä
olentona. Kristus viittaa elävään rakkauden liekkiin, joka
johdattaa kaikkea planeettamme elämää ja kehitystä. Jeesus oli
ihminen, joka kykeni täydellistämään itsensä riittävästi
vastaanottaakseen Kristuksen korkean energian ja siten tullakseen
Jeesus Kristukseksi.
Lisäksi Jeesus nähdään vihittynä, joka kykenee omistamaan korkean tietoisuuden ja tulemaan sisäisten opetusten Mestariksi. Hän näytti esikuvan ihmiskunnalle, osoittaen että mitä hän teki, ihmiskunta on myös tekevä. Kaikista voi tulla Jumalan Poikia/Tyttäriä vihkimysprosessin kautta. Kaikista voi vihkimyksen avulla tulla "Kristittyjä" olemalla astioita Kristuksen rakkaudelle. |
Näkemys Jeesuksen varhaisista vuosista | Vähän sanotaan tai tunnustetaan Jeesuksen elämästä hänen ikävuosiensa 12-30 välillä. | Jeesuksen uskotaan matkustelleen Egyptissä, Intiassa, Persiassa, Kreikassa, ja eri mysteeriokouluissa, täydellistäen noiden traditioiden sisäiset opetukset ja vihkimykset. (Esim. Rudolf Steiner ei opeta näin, vaikka puhuukin näistä vuosista). |
Ristiinnaulitsemisen ja ylösnousemuksen korostus | Suurempi painopiste on ristiinnaulitsemisella. Jumala "antoi ainoan Poikansa kuolemaan meidän puolestamme" – kuoleman ollessa Jumalan rakkauden mitta meitä kohtaan. Jeesus "kuoli meidän syntiemme tähden", ja on siten vapahtajamme. | Suurempi painopiste ylösnousemuksessa kuin
ristiinnaulitsemisessa – ei vain fyysisen ruumiin osalta, vaan
itseydestä Itseen. Jeesus ei pelastanut meitä synneistämme
(kuollut syntiemme tähden), koska synneistämme meidän täytyy
huolehtia itse. Hän näytti kuinka meistä voi tulla omia
vapahtajiamme – kohottamalla tietoisuutemme rakkauden ja
vihkimyksen polun avulla. Kaikilla ihmisillä on kyky tulla täysin
inhimillisiksi/täysin jumalallisiksi.
Kuitenkin Rudolf Steinerin antroposofiassa Kristuksen ristinkuolema nähdään ainutkertaisena lunastustekona, jolla ihmiskunta on vapautettu perisynnistä. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti