Sivut

Olen kiitollinen jos viitsit kommentoida kirjoituksia. Ja vaikka "suositut tekstit" tuossa sivupalkissa vieressä onkin ihan hyvä juttu, haluaisin kuitenkin huomauttaa, että tästä blogista löytyy paljon muutakin mielenkiintoista kuin se mikä on "suosittua". Katso vaikkapa asiasanahakemisto vähän alempaa, otsikolla "Tässä blogissa mm."! Vaikka annan mieluummin muiden äänen kuulua tässä blogissa, olen ottanut tavakseni myös kommentoida muutamalla rivillä julkaisemiani käännöksiä - mikä yleensä erottuu värillisenä tekstinä ennen tai jälkeen varsinaisen kirjoituksen. Eräs lukija kutsui tämän blogin sisältöä "hengelliseksi sekamelskaksi" - ja hän on oikeassa! Ei ole mitään yhtä tiettyä teemaa - ainoa punainen lanka on se, että kirjoitukset liittyvät laveasti henkisyyteen, ja nykyään niissä on usein jokin kriittinen näkökulma. Jos mietit mihin minä sitten uskon, niin omasta henkisestä tiestäni voit lukea lyhyesti toisessa blogissani, Resurget Sol Fugiens: Minun tieni.
"Mystiikka on myös gnosiksen siemen, joka on esoteerista teologiaa, aivan kuten magia on esoteerista taidetta ja okkultismi tai hermetismi on esoteerista filosofiaa...Koko ihminen on yhdellä ja samalla kertaa mystikko, gnostikko, maagikko ja filosofi; s.o. hän on uskonnollinen, kontemplatiivinen, taiteellinen ja intelligentti. Jokainen uskoo johonkin, ymmärtää jotain, kykenee johonkin ja ajattelee jotakin."
- Valentin Tomberg

15.9.12

Raamattu ja Astrologia

 Tähdet merkkeinä

 Ensimmäisessä Mooseksen kirjassa sanotaan, että Jumala loi valon ensimmäisenä päivänä. Mutta aurinkoa ja tähtiä ei vielä oltu luotu. Ne mainitaan erikseen myöhemmin seuraavassa kohdassa. Jakeessa 14 sanotaan Jumalan luoneen auringon, kuun ja tähdet merkeiksi neljäntenä luomispäivänä. Tuhansia vuosia astrologit ovat tehneet juuri tuota - etsineet "merkkejä" taivaissa keinona ymmärtää mitä tapahtuu tai tulee tapahtumaan maan päällä. Muista että taivaan kappaleet liikkuvat tavoin joita ihminen ei hallitse, vaan jokin universaali voima, jota monet kutsuvat Jumalaksi. Jos näissä liikkeissä nähdään "merkkejä", voitaisiin väittää että "merkit" ovat Jumalalta, ja kenties siitä syystä niiden käyttö merkkeinä on erityisesti mainittu Raamatun ensimmäisessä luvussa. 
Jumala sanoi: "Tulkoon valoja taivaankanteen erottamaan päivän yöstä, ja olkoot ne merkkeinä osoittamassa määräaikoja, hetkiä ja vuosia." 1 Moos.1:14
 Joskus voi ihmetellä ovatko ihmiset, jotka siteeraavat Raamattua tuomitakseen astrologian, lukeneet ikinä mitä on aivan ensimmäisellä sivulla? Siinä sanotaan että Jumala loi taivaankappaleet näyttääkseen meille "merkkejä" aikomuksistaan, ja nuo merkit ovat kenen tahansa luettavissa, jos he vain oppisivat kuinka tulkita niitä. Juuri sitä astrologia on - merkkien tulkitsemista auringon, kuun ja "vaeltavien" tähtien liikkeissä. Ja siitä syystä kuninkaat ja paavit ovat kysyneet neuvoa astrologeilta kautta koko ihmiskunnan muistiinmerkityn historian. Muinaisina aikoina näitä viisaita neuvonantajia kutsuttiin Maageiksi (viisaiksi miehiksi) tai Kaldealaisiksi, koska monet viisaista miehistä jotka tunsivat astrologian periaatteet, olivat maasta joka tunnetaan Kaldeana.
Tässä toinen kohta Raamatusta, tällä kertaa Uudesta testamentista:
"Auringossa, kuussa ja tähdissä näkyy merkkejä. Meren aallot pauhaavat jylisten, ja maan päällä ovat kansat ahdistuksen ja epätoivon vallassa. Kaikki lamaantuvat pelosta odottaessaan sitä, mikä on kohtaava ihmiskuntaa, sillä taivaiden voimat järkkyvät. Silloin nähdään Ihmisen Pojan tulevan pilven päällä suuressa voimassaan ja kirkkaudessaan." Luuk.21:25-27
Tässä meillä on Kristus profetoimassa ja sanomassa, että taivaissa tulee olemaan "merkkejä" hänen tulemisestaan, etenkin  auringossa, kuussa ja tähdissä (s.o. planeetoissa). Tämä koskee selvästi astrologian käyttöä, ja Kristuksen itsensä sanomana.
Miksi hän sanoisi että taivaissa tulee olemaan "merkkejä", ellei hän tarkoittanut meidän etsivän niitä ja tietävän kuinka tulkita niitä? Eikö henkilö, joka tunnustautuu "kristityksi", näkisi enemmän uskottavuutta näissä Kristuksen yksiselitteisissä sanoissa, kuin muinaisen heprealaisen profeetan tulkinnanvaraisissa varoituksissa Vanhassa testamentissa? Eikö kristittyjen olisi järkevää itseasiassa opiskella astrologiaa, jotta he voisivat olla tietoisia noista "merkeistä" taivaissa, jotka kertovat meille tapahtumien ja asioiden ajoituksesta henkilökohtaisessa elämässämme? 

Tuomitseminen irrallaan kontekstista

Raamatussa on ainoastaan kaksi erityistä keskustelua sanasta "astrologit", ja se on seuraavassa Jesajan kohdassa, 47:13-14, jota usein lainataan raamatullisena astrologian "tuomiona":
"Olethan uuvuksiin asti harjoittanut taikojasi. Astukoot siis esiin sinua puolustamaan nuo taivaan jaottelijat ja tähtien tähyäjät, jotka aina uuden kuun tullen ilmoittavat, mikä sinua odottaa! Katso, he ovat kuin olkia, tuli polttaa heidät, he eivät voi pelastaa edes itseään sen liekistä."
Mutta kuka on "sinä" ja "he" joista Jesaja kirjoittaa?  Ensi lukemalta, irti kontekstistaan, näyttäisi kuin astrologit tämän mukaan palaisivat helvetissä, luultavasti astrologian harjoittamisen takia. Kun jakeet luetaan kontekstissaan, ilmenee etteivät ne sano muuta kuin että Isrealilaisten Jumala aikoi rankaista Babylonian kuningasta ja hänen kansaansa, ja ettei mikään - eivät edes kuninkaan astrologit ja muut viisaat neuvonantajat - voisi mitään babylonialaisten pelastukseksi Jumalan vihalta. (Babylonia sijaitsi Mesopotamian alueella, joka nykyään tunnetaan Irakina.)
Muista että babylonialaiset olivat ottaneet israelilaiset - Jumalan "valitun kansan" - "vankeuteen", joka todellisuudessa merkitsee orjuutta. Ja Jesaja oli israelilainen. Israelin lapsille babylonialaiset olivat heprealaisen kansan pahoja sortajia ja vihollisia. He toivoivat että Jumala löisi babylonialaisia ja vapauttaisi heidät vankeudesta ja orjuudesta. 
Tässä jakeet välittömästi ennen JA jälkeen siteeratun kohdan, jossa "sinä" viittaa Babylonian kansaan, ei astrologeihin:
"Mutta nyt sinä saat pahuutesi palkan, sitä et osaa manata pois. Onnettomuus kaatuu sinun päällesi, etkä pysty torjumaan sitä. Ja äkkiarvaamatta vyöryy ylitsesi perikato, jota et osannut odottaa." Jes.47:11

"Noin käy kumppaniesi, joiden kanssa olet ahkeroinut hamasta nuoruudestasi saakka. He hoipertelevat kuka minnekin -- kukaan ei sinua pelasta." Jes.47:15
 Tämä ei ole tuomio astrologeille eikä astrologian harjoittamiselle - vaan tuomio Babylonian kuninkaalle ja hänen kansalleen, jotka olivat israelilaisten vihollisia. Jesaja sanoo että kukaan ei voi pelastaa heitä, ja mainitsee astrologit ja "tähtien tähyäjät" muunlaisten neuvonantajien ja jopa Babylonian kauppiaiden joukossa, voimattomina Jumalan tahtoa vastaan. Ei yksikään ihminen voisi pelastaa kuningasta Jumalan suunnitelmalta; ja myöhemmät tapahtumat todistivat tämän todeksi Raamatun kertomuksen mukaan. 

"Astrologiaa" Raamatussa

Raamatussa ei ole muita kohtia, jotka mainitsevat "astrologian", ellet pidä sitä sisällytettynä kiellettyihin pakanallisiin käytäntöihin, kuten merkkien etsiminen lampaiden ja lintujen sisälmyksistä. Ainoastaan Jesajan ja Danielin kirja mainitsevat "astrologit". Danielin kirjassa on useita mainintoja, mutta kaikki liittyvät samaan aiheeseen, kuninkaan unen tulkintaan. Kuitenkin tiedämme että astrologia ei väitä olevansa unien tulkintaa. 
Kuninkaan konsultoimien "viisaiden miesten" odotettaisiin myös tulkitsevan hänen unensa, mutta tätä ei tehtäisi astrologiaa käyttämällä. Unien tulkinta on jotain jota modernit psykiatrit harjoittavat (jotka ovat myös laillistettuja lääketieteen tohtoreja). Kun nähdään tätä kohtaa käytettävän tuomitsemaan astrologiaa, voi ihmetellä miksi ei tuomita myös unien tulkintaan ja psykiatriaa? 

5 Moos.4:19 tuomitsee auringon, kuun ja tähtien palvonnan. Astrologian harjoittaminen ei sisällä taivaan kappaleiden "palvontaa". Astrologia on itseasiassa neutraalia, mitä tulee johonkin tiettyyn uskonnolliseen filosofiaan uskomiseen. Voit harjoittaa astrologiaa ja olla kristitty tai juutalainen tai muslimi tai hindu - tai agnostikko tai ateisti. 
Kuitenkin kun tulee vakuuttuneeksi tosiasiallisista vastaavuuksista (mitä tri Carl G. Jung kutsui "synkronisiteetiksi") taivaiden "merkkien" ja ihmisten maan päällisten kokemusten välillä, täytyy ihmetellä onko tässä työssä "Jumalan käsi". 

"Kolme itämaan tietäjää" olivat astrologeja

Itämaan tietäjiä eli Maageja (yksikkömuoto "Magus") joihin viitataan Matteuksen evankeliumissa Uudessa testamentissa, jotka seurasivat "vaeltavaa" tähteä joka tunnetaan Betlehemin tähtenä, ja tulivat idästä (luultavasti Persiasta, maasta joka nykyään tunnetaan Iranina; Persia oli idässä Israelista) löytääkseen ja palvoakseen Kristus-lasta, kutsuttaisiin tämän päivän kielellä "astrologeiksi". 
Raamattu ei muuten täsmennä kuinka monta maagia eli "tietäjää" tuli Betlehemiin antamaan lahjoja Kristus-lapselle. Laajasti kiinni pidetty käsitys "kolmesta itämaan tietäjästä"  on saattanut tulla kansanperinteestä, tai Matteuksen tosiasiallisesta maininnasta kolmesta kullan, suitsukkeen ja mirhan lahjasta, ja olettamuksesta, että jokainen lahja tuli yhdeltä tietäjältä. [Itämaan tietäjistä ja heidän lahjoistaan, ks. tämän blogin kirjoitus, "Kulta, suitsuke ja mirha"!]

On mielenkiintoista että Raamatun mukaan nämä ulkomaiset astrologit matkasivat pitkän matkan löytääkseen Jeesus-lapsen, osoittaakseen kunnioitusta ja antaakseen lahjoja, kun taas oman kansansa poliittinen kuningas yritti löytää Jeesuksen tappaakseen hänet! Myöhemmin Kristuksen elämässä heprealaisten ylipappi Jerusalemissa juonitteli saadakseen rabbi Jeesuksen tapetuksi. Astrologit tulivat kunnioittamaan häntä. Kuitenkin jotkut kristityt tänä päivänä uskovat että astrologia on "paholaisen työtä." Matteuksen evankeliumissa sanotaan, että Jumala puhui maageille unessa. On yllättävää ajatella että juutalaisten Jumala puhuisi pahoille "pakanoille" unessa - tai että he kuuntelisivat ja tottelisivat. Hyvät maagit tottelivat Jumalan tahtoa ja pelastivat Jeesuksen hengen ollessaan kertomatta kuningas Herodekselle mistä he olivat löytäneet hänet astrologian avulla. 

Betlehemin tähti

On teoretisoitu ja keskustelu, että tämä "uusi tähti" jonka maagit huomasivat kalojen merkissä, oli itse asiassa kaksi suurta ja kirkasta planeettaa, Jupiter ja Saturnus, jotka näkyivät samassa paikassa taivaalla kolme kertaa vuonna 7 eKr., joka saisi nuo kaksi kaasujättiläistä näyttämään yhdeltä kirkkaalta uudelta "tähdeltä" kun ne muodostivat tämän konjunktion ja näyttivät olevan hyvin lähellä yhdessä. 

Hyväenteinen konjunktio tapahtui ensi kertaa muinaisen uuden vuoden aikaan, joka vastasi kevätpäiväntasausta, kevään ensimmäistä päivää. Konstellaatio, jossa aurinko sijaitsi tämän päivän auringonnousun aikaan, sattui olemaan eri konstellaatio kuin edellisinä 2160 vuotena, joka merkitsee uuden astronomisen ajan alkua. Tätä nykyistä kutsuttiin kalojen ajaksi, koska kevään ensimmäisenä päivänä auringon mukana nouseva konstellaatio oli nyt kalat (ja on yhä, todistaessamme 21. vuosisataa Kristuksen syntymästä lähtien, johon nyt  viittaamme uutena vuosituhantena). Muinaiset olisivat pitäneet tätä merkittävänä tapahtumana, nähdä Jupiterin ja Saturnuksen konjunktio uuden ajan aamunkoitteessa. 
"Vaeltavat tähdet" Jupiter ja Saturnus ovat kaksi kirkkainta kohdetta yötaivaalla, kirkkaampia kuin useimmat oikeat tähdet. Ne itse asiassa muodostivat konjunktion kolme kertaa tuona vuonna. Kuukaudet joiden aikana nämä kolme konjunktiota tapahtuivat, olisivat antaneet maageille aikaa huomata tämä merkki taivaissa, sitten suunnitella matkaansa, ja sitten käyttää uutta tähteä opastamaan heidät paikkaan missä se ilmeni lakipisteensä yläpuolella - joka sattui olemaan Israelin maassa Lähi-Idässä. 

Kalojen aika

Onko sattumaa, että Jeesus Kristus aloitti palvelunsa noin 2000 vuotta sitten, joka oli astronomisen kalojen ajan alku? Kalojen ajan astrologinen symboli on kalat, ja varhaisten kristittyjen salainen merkki oli myös kalan symboli. Yleisesti käytetty symboli kristillisissä kirkoissa on "Vesica Piscis" (latinaksi "kalan suu") - tuo muoto joka myös muistuttaa ihmissilmää tai kalaa ilman pyrstöä. Voit nähdä sen lyijylasi-ikkunoiden muodossa monissa kirkoissa ja katedraaleissa.
Jeesus valitsi ensimmäiset opetuslapsensa ryhmästä kalastajia, ja Raamatussa hänen sanotaan sanoneen, että hän tekisi heistä "ihmsiten kalastajia". Kertomus väkijoukosta joka ravitaan leivällä ja kaloilla, jotka ihmeellisesti monistuivat riittämään ruokkimaan "viisituhatta miestä", jotka tulivat kuulemaan Jeesuksen puhuvan, saattaa olla toinen viittaus tähän symboliikkaan. Se saattaisi olla metafora Kristuksen opetuksen leviämisestä ihmiseltä ihmiselle, kunnes kaikki ovat saaneet tiedon Kristuksen opetuksesta. Tänä päivänä käytämme yhä sanontaa, "anna ihmiselle kala, ja ravitset hänet päiväksi. Opeta hänet kalastamaan, ja ravitset hänet loppuelämäksi."

Jeesuksen Kristuksen luonto vastaa monin tavoin kalojen symbolisen merkin luontoa. Joitain sen avainteemoja ovat: Henkisyys, palvelu, epäitsekkyys, uhri, herkkyys ja psyykkiset lahjat. Minkään toisen astrologisen merkin ominaisuudet eivät vastaa niin hyvin sitä mitä me tiedämme Jeesuksesta Kristuksesta ja hänen luonteenlaadustaan. Ei ihme että hän käytti kalojen symbolia niin usein opetuksessaan. 
Kalojen sanotaan olevan viimeinen eläinradan merkki, se missä kaikki aikaisemmat ongelmat ja riippuvuudet aineelliseen elämään viimeistellään tai päästetään irti (uhrataan) valmistautumisena seuraavaan sykliin. Pohjoisella pallonpuoliskolla missä astrologia kehittyi, kalojen loppu on talven loppu, kun maa valmistautuu kantamaan uutta siementen kasvua keväällä, sen jälkeen kun kasvit ovat näennäisesti "kuolleet" talven aikana. Kuten Kristus kuoli aineellisessa mielessä ja ylösnousi hengessä pääsiäisenä, niin on maa "ylösnoussut" kun aurinko jättää kalojen viimeisen merkin ja astuu oinaan ensimmäiseen merkkiin keväällä uutta syntymän, kuoleman ja uudestisyntymän kierrosta varten.

Oinaan aika

Vanhassa testamentissa, joka merkittiin muistiin Oinaan aikana (kaloja edeltävä merkki, koska "päiväntasausten prekessio" luo aikakaudet taaksepäin eläinradan konstellaatioiden kautta), on monia viittauksia karitsan tai pässin uhraamiseen. Jeesus Kristus käytti usein symbolista viittausta "karitsaan" opetuksissaan ja vertauksissaan. 

 Härän aika

Toisessa Mooseksen kirjassa on kertomus Mooseksesta, joka tulee alas vuorelta kymmenen käskyä sisältävien kivitaulujen kanssa, ja huomaa että hänen kansansa on tehnyt kultaisen "vasikan" ja palvoivat sitä pakanajumalana. Vasikka on nuori "härkä", ja vasikka oli aikaisemman uskonnon, mithralaisuuden, symbolinen hahmo, joka kukoisti härän aikana. Härän aika edelsi oinaan aikaa, kuten mithralaisuus edelsi juutalaisuutta. Baalin härkäkultti Mesopotamiassa on viittaus toisessa Mooseksen kirjassa. Muissa vanhoissa kulttuureissa härkä liitettiin Minotaurukseen Kreikassa (Minoalla), Nandiin Intiassa ja Apikseen Egyptissä.

Joulu eli Saturnalia?

On tunnettu tosiasia, että alkuperäinen juhla joka ympäröi talvipäivänseisausta, oli pakanallinen juhla nimeltään Saturnalia, ja kristinuskoon kääntyneet pakanat olivat vastahakoisia luopumaan vuotuisesta juopotteluviikostaan, huolimatta kristittyjen pappien ja paavien toiveista. Se olisi kuin paavi tänä päivänä kehottaisi New Orleansin tai Rio de Janeiron hyviä ihmisiä luopumaan Mardi Gras hulluttelustaan!
Pragmaattisena ratkaisuna katoliset vallanpitäjät päättivät mielivaltaisesti määrätä joulukuun 25. päivän Kristuksen syntymäpäiväksi, jotta ihmiset voisivat yhä viettää Saturnalia-juhliaan, mutta saaden niille kristllisen tarkoituksen. Jos et voi voittaa heitä, liity heihin - muuta vain nimi ja yritä muuttaa heidän riehakkaat tapansa juhlimaan kohtuullisemmin symbolista auringon uudelleen syntymää.

Talvipäivänseisauksessa päivänvalon aika lakkaa lyhenemästä ("kuolemasta") ja alkaa lisääntyä jälleen. Se on vuoden lyhin päivä. Nykyään me kristityt juhlimme Jumalan Pojan syntymää, joka uhrasi ruumiinsa antaakseen meille iankaikkisen elämän (tai kenties hän tarkoitti opettaa meille, että me olemme henkisiä olentoja, emmekä todella kuole jos ruumiimme kuolee). Muinaisina aikoina pakanat juhlivat meidän aurinkokuntamme auringon symbolista uudelleen syntymää, joka jatkuvasti uhraa itsensä antaakseen energiaa joka ylläpitää kaikkea elämää maan päällä. Kristus viitasi itseensä "Valona"; se näyttää erittäin osuvalta metaforalta. Kaikista symboleista joita ihminen voisi käyttää esittämään Jumalaa tai Kristusta, aurinko on paras valinta; ja se oli monien vanhojen uskontojen valinta, kuten egyptiläisen uskonnon, jossa oli auringon jumala, Ra. Aurinko on suurin asia omassa maailmankaikkeudessamme, paikallisessa  aurinkokunnassamme; se lähettää meille aina valoaan ja lämpöään, joita tarvitsemme elämän ylläpitämiseen, ja se antaa meille jatkuvasti itsestään (sisäisen ydinfission ja siitä seuraavan valo- ja lämpöenerian säteilyn avulla) pyytämättä mitään vastineeksi. Sen luonto on "paistaminen" - lähettää valoaan ja lämpöään kaikille planeetoille ja kaikille kansoille, tekemättä eroa kuka saa sitä ja kuka ei. 
On meidän vapaa valintamme yksilöinä hyväksyä tai torjua lahja, pysymällä valossa tai pysymällä varjossa ja pimeydessä. Tämä kuulostaa hyvin paljon Jumalan ja Kristuksen luonnolta, sellaisena kuin sen käsitämme. Joten aurinko voi palvella erittäin hyvänä symbolina rakastavasta Jumalasta.

Pääsiäisen ajankohta

Pääsiäisen yhteydessä on syytä mainita tässä, että juutalaiset käyttivät kuuta laskeakseen kalenterinsa, ja tänä päivänä kristilliset kirkot yhä määrittävät pääsiäisjuhlan ajan etsimällä "merkkejä" kuusta - siinä mielessä että joka vuosi pääsiäinen asettuu sunnuntaiksi joka seuraa ensimmäistä uutta kuuta huhtikuussa ("uusi kuu" on auringon ja kuun konjunktio, s.o. ne näyttäytyvät samalla pituusasteella taivaalla, joka merkitsee, että kuu on maan ja auringon välissä, eikä siten heijasta valoa vaan näyttää "pimeältä"). Se on astrologian käyttämistä, eikö vain? Ja kun kristityt johtajat tekevät valmistuksia pääsiäiseen liittyviä uskonnollisia riittejä ja juhlia varten, he eivät "ennusta" että nämä tapahtuvat tiettyyn aikaan tulevaisuudessa, joka on määritelty tarkkailemalla näiden kahden taivaan kappaleen liikkeitä?
Saatettaisiin olettaa että tämä on pelkästään yleisen kalenterimme käyttämistä, kuten käytämme sitä suunnitellaksemme monia tulevaisuuden tapahtumia, mutta mikä yleensä jätetään huomiotta on se, että meidän kalenterimme itsessään on luotu heijastamaan vastaavuutta auringon näennäisen liikkeen läpi eläinradan ja vuoden ajan (s.o. päivämäärän) välillä. Se on "aurinkokalenteri", erilainen kuin vanha heprealainen kuukalenteri. Sitä mitä me kutsumme "vuodeksi", merkkaa auringon paluu samaan pisteeseen eläinradalla.
Kuten sanotaan 1 Moos.1:14, Jumala loi tähdet "merkeiksi" ja myös "vuosia ja hetkiä" varten. Aina kun käytämme kalenteria joka perustuu kuun tai auringon kiertoon, me käytämme myös astrologiaa - sillä astrologia on tutkimusta vastaavuuksista vaeltavien tähtien (aurinko, kuu ja planeetat) ja ihmiskokemuksen välillä.

Israelin kaksitoista heimoa

Raamattu on täynnä astrologista symboliikkaa. Jerusalemissa oli kaksitoista porttia, jotka vastasivat Israelin kahtatoista heimoa, jotka vuorostaan vastasivat kahtatoista astrologista merkkiä. Jotain todistetta tästä löytyy kuolevan Jaakobin sanoista pojalleen 1 Moos.49 jossa hän vertaa kutakin lastaan eläinradan merkkiin määritellessään kahdentoista heimon tulevaisuuden; Härkä=Isaskar, kaksoset=Simeon/Leevi, rapu=Benjamin, vaaka=Asser, neitsyt/skorpioni=Dan, jousimies=Joosef, kauris=Naftali, vesimies=Ruuben, kalat=Sebulon. Jos neitsyt erotetaan skorpionista, mystikot ovat liittäneet neitsyen merkin Dinaan, Jaakobin ainoaan tyttäreen. Eräässä profeetallisessa unessa Jaakobin yhdestoista poika, Joosef, näki yksitoista muuta "tähteä" kumartamassa kahdettatoista, joka oli hänen "tähtensä".
Esim. "Juudan leijona" on viittaus leijonan merkkiin, joka liitettiin Juudan heimoon. 

Jeesuksen kaksitoista opetuslasta voidaan myös esittää kahdentoista merkin ominaisuuksin...

Opetuslasten merkit

OINAS/PIETARI
Pietarin, joka tunnetaan myös Simonina tai Keefaksena, sanotaan olleen Oinas. Hyvin energinen ja tulinen. Hän oli suuri johtaja, kuten Oinakset yleensä ovat. Uuden kirkon perustajana hänet nähdään yhä katolisuudessa kirkon johtajana, kaikkien paavien ollessa hänen seuraajiaan. Jos seuraat häntä läpi Raamatun, näet että hän oli impulsiivinen ja muutti mieltään auliisti. Hänellä sanotaan olevan Jumalan antama auktoriteetti päättää kuka voi astua taivaan porteista. Kun Juudas petti Herran ja papit tulivat pidättämään Jeesuksen, Pietari oli impulsiivinen opetuslapsi, joka välittömästi sivalsi irti palvelijan korvan. Vaikka Jeesus oli varoittanut Pietaria ennalta, että hän tulisi kieltämään tiedon tuttavuudestaan, saatikka Herran opetuslapseudesta, Pietari väitti vastaan. Kuitenkin kun häneltä kysyttiin
"Et kai sinäkin ole hänen opetuslapsiaan?" "En ole", Pietari kielsi. Mutta muuan ylipapin palvelija, sen miehen sukulainen, jolta Pietari oli lyönyt korvan irti, sanoi hänelle: "Kyllä minä näin sinut siellä puutarhassa hänen seurassaan." Pietari kielsi taas... Joh.18:25-27
Pelastaakseen kasvonsa, paljolti kuten Oinas, hän kielsi tuntevansa Jeesuksen vaikka kysymys toistettiin.

HÄRKÄ/SIMON
Härkä oli Simon Kiivailija. Paljolti kuten se maamerkki johon hänet liitetään, hänen huoltaan olivat raha ja omaisuus. Simon oli suorapuheinen ja määrätietoinen kieltäytyessään maksamasta veroja Keisarille, vaikka Jeesus opetti:   
"Antakaa siis keisarille mikä keisarille kuuluu ja Jumalalle mikä Jumalalle kuuluu." Matt.22:21
Hänet tunnetaan Simon "Kiivailijana", jonka yleisesti ajatellaan olleen jäsen juutalaisessa Seloottien ryhmässä, poliittisessa ryhmässä, joka tunnetaan roomalaisen hallinnon vastustamisestaan. Kuten useimmat Härät, hän suosi turvallisuutta ja vaurautta. Simon tunnettiin materialistisesta käyttäytymisestään. Tyypillinen Härkä uskoo toisten yrittävän hyötyä hänestä, ja harvoin muuttaa mieltään mistään, kun on kerran määrittänyt mielipiteensä. Simon ei eronnut tästä.

KAKSOSET/JAAKOB
Jaakob nähdään Kaksosina. Suurenmoisena puhujana hänestä tuli Jerusalemin seurakunnan saarnaaja. Kaksoset on merkki, joka tunnetaan siitä että sillä on niin sanotusti kahdet kasvot. Jaakob täyttää tämän. Jotkut uskovat, että hän kirjoitti Jaakobin kirjeen ja näkevät hänet yhtenä Jeesuksen neljästä veljestä. Toiset väittävät hänen olleen velipuoli, koska Neitsyt Marialla ja Isä Jumalalla oli vain yksi lapsi. Kaikki muut olisivat puolisisaruksia. Roomalaiskatolinen Kirkko lausuu, että hän on pelkästään Jeesuksen serkku, että Messiaalla ei ollut sisaruksia. Silti toiset uskovat hänen olleen Joosefin lapsi edellisestä avioliitosta. Ja vielä toiset eivät lainkaan näe sellaista yhteyttä, sanoen hänen olleen Alfeuksen, Kristuksen opetuslapsen poika. (Alfeuksen sanotaan olleen myös Leeviksi kutsutun Matteuksen isä)
Uskollisena merkille, johon hänet liitetään, Jaakobilla on monia identiteettejä tai persoonallisuuksia. Ja jos hän todella kirjoitti Jaakobin kirjeen, hän on vakuttava sanoissaan, kuten ovat useimmat Kaksoset.
"Kahtaalle horjuva ihminen, epävakaa kaikessa mitä tekee." Jaak.1:8 
RAPU/ANDREAS
Andreaksen, Pietariksi kutsutun Simonin veljen, kalastajan, ajatellaan olleen Rapu. Yksineläjä, kotikissa, riippuvainen perheestään. Kohdatessaan Messiaan Johannes Kastajan seuraajana, hänen ensimmäinen ajatuksensa oli jakaa uutinen veljensä kanssa. 
Hän etsi ensiksi käsiinsä veljensä Simonin ja sanoi hänelle: "Me olemme löytäneet Messiaan!" -- se merkitsee: Voidellun. Andreas vei hänet Jeesuksen luo. Joh.1:41-42
Paljolti kuten Ravun merkki, Andreas ei ollut se joka johtaa. Jeesus kehotti häntä,  "Lähtekää minun mukaani. Minä teen teistä ihmisten kalastajia." Matt.4:19 Andreas oli joukon myötätuntoinen opetuslapsi. Ravut nähdään äiteinä, herkkinä miehinä, eläinradan kesyinä olentoina. Heillä on vahva sitoutuminen tai uskollisuus, jota he tuntevat olevansa velkaa perheelleen, yhtä hyvin kuin kaikille muillekin. Aina huolissaan kaikkien muiden hyvinvoinnista. 

LEIJONA/JOHANNES
Leijona on Johannes. Rakastettu. Johannes nähdään varhaisen Kirkon johtajana, ja hänen sanotaan kirjoittaneen hyvin monet Uuden testamentin kirjoista, sisältäen Johanneksen evankeliumin, Johanneksen kirjeet 1, 2 ja 3, kuten myös Ilmestyskirjan. Paljolti kuten Leijona, hän niin sanotusti ihannoi valokeilassa olemista. Kun hän kirjoittaa itsestään kirjoissaan, hän sisällyttää ylistystä ja jotakuinkin mahtailee, kuten Leijonat yleensä tekevät. Johannes kirjoitti hyvin yksityiskohtaisen kertomuksen taivaasta Ilmestyskirjassa, eläviä yksityiskohtia. Leijonat tunnetaan vieraanvaraisuudestaan puutteenalaisia kohtaan, eikä Johannes ollut yhtään vähempää. He menestyvät rakkaudessa ja ihailussa ja voittajana olemisessa. Johannes kirjoittaa että hän oli opetuslapsi jota Jeesus rakasti. 
Yksi opetuslapsista, se joka oli Jeesukselle rakkain, oli aterialla hänen vieressään. Joh.13:23
Kuka paremmin voisi näin väittää, kuin hän itse, koska hän kirjoitti Johanneksen evankeliumin?

NEITSYT/FILIPPUS
Filippus, Neitsyt, ajattelija, aina suunnittelemassa ja tiedustelemassa. Haluten tietää enemmän. Filippukselle uskotaan Jeesuksen esittely Natanaelille. Neitsyet ovat hyvin tunnettuja aiheiden syvällisestä tutkimisestaan, tutkimuksesta ennen sitoutumista. 
 Filippus tapasi Natanaelin ja sanoi hänelle: "Me olemme löytäneet sen, josta Mooseksen laki ja profeettojen kirjat todistavat! Hän on Jeesus, Joosefin poika Nasaretista." Joh.1:45
Filippus tiesi että Messiaasta tehdyt viittaukset, kuten kuka tahansa Neitsyt tietäisi, ennen esittelyä tietävät toisille esiteltävän henkilön luotettavuutta. Neitsyet ovat erittäin huolissaan - yleisesti ottaen - yksityiskohdista. Jos he puhuvat mistä tahansa aiheesta, voi olla varma että he ovat tutkineet sitä mistä puhuvat kattavasti. Neitsyeiden tieto ei ehkä ole laaja, mutta kaivo ulottuu syvälle.

VAAKA/NATANAEL
Natanael tai Bartolomeos oli Vaaka. Vaaoilla sanotaan olevan huumorintajua ja ilmaisevan itseään parhaiten tahdittomien puheidensa avulla. Natanaelin ensimmäinen vastaus, kun hänelle kerrottiin Jeesus Nasaretilaisesta, oli skeptinen:  
"Nasaretistako? Voiko Nasaretista tulla mitään hyvää?" Joh.1:46
Vaa'at tunnetaan siitä että heillä on hyvin selvät ja määritellyt mielipiteet ja viehättävä seurallisten kykyjen lahja. Bartolomeukseksi kutsuttu Natanael tunnettiin myös vakuuttavana evankelistana. Vaa'at kykenevät olemaan reiluja johtajia löytäessään aatteen, ja he ovat hyvin manipulatiivisia yrittäessään saada toiset seuraamaan heitä. He saattavat olla ajoittain määräileviä, mutta Vaa'at yleensä kykenevät saamaan toiset näkemään heidän puolensa kaikesta, aivan kuten oli Natanaelin laita.

SKORPIONI/TUOMAS
Epäilevä Tuomas, jota kutsutaan Didymukseksi, kuvataan Skorpionina. Kuten Skorpionin merkki johon Tuomas liitetään, hän oli hyvin epäileväinen opetuslasten kertoessa Jeesuksen ylösnousemusta seuranneesta ilmestymisestä, koska hän ei ollut paikalla. Tuomas sanoi, että hän voisi uskoa tarinan ainoastaan jos voisi asettaa sormensa Jeesuksen kylkeen. Skorpionit ovat hyvin samanlaisia, vaatien todisteiden koskettamista jotta heistä tulisi uskovia. 
"Jos en itse näe naulanjälkiä hänen käsissään ja pistä sormeani niihin ja jos en pistä kättäni hänen kylkeensä, minä en usko." Joh.20:25
Kun todisteet on annettu, he ovat järkkymättömiä ja varmoja uskollisuudessaan, koskaan horjumatta päämäärästään tai uskostaan. 

JOUSIMIES/JAAKOB
Jaakob, Sebedeuksen poika, on Jousimies. Yhdessä muiden tulimerkkien, Pietarin (Oinas) ja Johanneksen (Leijona) kanssa, hänet tunnetaan yhtenä kolmesta varhaisen Kirkon suuresta johtajasta. Tulimerkit ovat yksittäin suuria johtajia, mutta kolme yhdessä on pysäyttämätön voima, kuten olivat nämä kolme miestä. Kuten useimpien Jousimiesten laita, Jaakob rakasti matkustamista ja vaistonvaraisuutta. Rehellisyys ja oikeamielisyys olivat pyhiä hänelle, ja hänellä oli suuri äly. Jaakob oli kahdentoista ensimmäinen marttyyri, kuningas Herodes Agrippan kuolemaan tuomitsemana, kuollen sen puolesta mihin hän uskoi. Jousimies ei muuta uskomuksiaan pelastaakseen oman nahkansa; hän on rehellinen ja järkkymätön, välittämättä hinnasta hänelle itselleen tai muille. Eräänä uskollisimmista merkeistä, Jaakob oli myös uskollinen Jeesukselle. 
Jaakob...tuli Jeesuksen luo ja sanoi: "Opettaja, meillä olisi sinulle pyyntö. Suostuthan siihen." Mark.10:35
KAURIS/MATTEUS
Veronkerääjä Matteus, joka tunnetaan Leevinä, nähdään Kauriina. Matteuksella sanotaan olleen poliittinen paikka roomalaisessa hallinnossa. Kauriit yleensä kuvataan ylpeinä olentoina, auktoriteetteja kunnioittavina ja työteliäinä, oli työ mitä tahansa. Matteuksella oli halveksittu verojen kerääjän työ, ja kuitenkin hän kantoi sitä suurella kunnialla. Jos halutaan paras mies hommaan, sellainen joka on järjestelmällinen ja realistinen, etsi Kaurista. Kauriit eivät ole koskaan tyytyväisiä hyvin tehtyyn työhön, sen täytyy olla täydellistä. Vaikka he pitävät vallan ja statuksen asemassa olemisesta, he eivät halua tulla nähdyiksi kuuluisina. Matteus oli paljolti kuten Kauris tässä suhteessa. Kauriit nähdään myös joskus kaksinaamaisina, tyynesti uskoen yhtä ja toimien toisin. Vaikka Matteus oli jäsen roomalaisessa hallinnossa, joka haastoi Jeesuksen, hän oli myös Herran seuraaja. 

VESIMIES/TADDEUS
Vaikuttavat astrologit ajattelevat Taddeuksen, jota kutsuttiin Juudakseksi, olleen Vesimies. Vesimies on epävarmuuden, uteliaisuuden, toisten tahdittomalla ja tylyllä tavalla kyseenalaistamisen kiinteä ilmamerkki. Viimeisellä ehtoollisella Taddeus kyseenalaisti Jeesuksen:
"Herra, miksi teet niin? Miksi ilmaiset itsesi vain meille etkä maailmalle?" Joh.14:22
Vaikka Vesimies saattaa tarjota uskollista ystävyyttä, kuten Taddeus, hän kyseenalaistaa oman voittonsa. He eivät ole  taistelijoita, eivätkä halukkaita taistelemaan sen puolesta mihin uskovat. He paljon mieluummin muuttaisivat mielipiteensä seistäkseen joukon mukana. 

KALAT/JUUDAS
Viimein meillä on Juudas Iskariot, Kalat. Kolmestakymmenestä hopeakolikosta Juudas kavalsi ystävänsä ja Herransa Jeesuksen. Ja kuten Kalat, kun kaikki oli sanottu ja tehty, hän masentui ja luopui elämästään. Kalat tunnetaan myös ujoudesta ja vetäytyneisyydestä, yleisesti ottaen, menettäen kosketuksen todellisuuteen. Kun hän istui Jeesuksen kanssa viimeisellä ehtoollisella, Jeesus sanoi että yksi kahdestatoista oli pettävä hänet. Ja vaikka Juudaksella oli hopeakolikot maksuna petoksesta hallussaan, hän silti kyseli kuka kavaltaja olisi. 
Silloin Juudas, hänen kavaltajansa, kysyi: "Rabbi, en kai se ole minä?" Matt.26:25
Kahden kalan symboli, jotka edustavat eläinradan Kalojen merkkiä, osoittaa että heillä on kyky joko vajota tai uida. Selvästi Juudas valitsi vajota alempiin syvyyksiin ja myöhemmin teki itsemurhan. Mikä mielenkiintoista, kaikki evankeliumit mainitsevat hänen kavalluksensa, niin suuresti järkyttävä se oli heille. Ei jotain jonka voisi helposti jättää huomioonottamatta. Voidaan ainoastaan kuvitella Juudaksen itsensä tuntemaa nöyryytystä, tarpeeksi suurta ajamaan hänet pisteeseen, missä hän tunsi ettei hänellä ollut muuta mahdollisuutta kuin tappaa itsensä. 

MARIA JA KOLMINAISUUS
Jotkut astrologit ovat verranneet Kuun symboliikkaa Mariaan, Neitsyt Äitiin. Kuun sanotaan olevan tunteet, reaktio joka sinulla on ennen kuin ajattelet tapahtumaa läpi. Tiedemiehet tutkivat yhä Kuun vaikutusta vuoroveteen, hedelmällisyyteen, kuukautisiin ja rikoksiin. 
Isän, Pojan ja Pyhän Hengen ollessa yhtä Kolminaisuuden piirissä, liitän Kolminaisuuden Aurinkoon. Monien vuosisatojen ajan astrologit uskoivat kaikkien planeettojen kiertävän Maata, ikään kuin Maa olisi Itse. Nykyaikainen astrologia näkee Maan yhä Itsenä, vaikka 1600-luvulta lähtien olemme tienneet että taivaan kappaleet kiertävät aurinkoa. 

LÄHTEET:

 Stars for signs: Astrology in the Christian Bible; (c)1998-2004 by Michael Star

 

 

 

Ks. myös:






Ei kommentteja:

Klikkaamalla banneria pääset kyseiselle sivulle: