Sivut

Olen kiitollinen jos viitsit kommentoida kirjoituksia. Ja vaikka "suositut tekstit" tuossa sivupalkissa vieressä onkin ihan hyvä juttu, haluaisin kuitenkin huomauttaa, että tästä blogista löytyy paljon muutakin mielenkiintoista kuin se mikä on "suosittua". Katso vaikkapa asiasanahakemisto vähän alempaa, otsikolla "Tässä blogissa mm."! Vaikka annan mieluummin muiden äänen kuulua tässä blogissa, olen ottanut tavakseni myös kommentoida muutamalla rivillä julkaisemiani käännöksiä - mikä yleensä erottuu värillisenä tekstinä ennen tai jälkeen varsinaisen kirjoituksen. Eräs lukija kutsui tämän blogin sisältöä "hengelliseksi sekamelskaksi" - ja hän on oikeassa! Ei ole mitään yhtä tiettyä teemaa - ainoa punainen lanka on se, että kirjoitukset liittyvät laveasti henkisyyteen, ja nykyään niissä on usein jokin kriittinen näkökulma. Jos mietit mihin minä sitten uskon, niin omasta henkisestä tiestäni voit lukea lyhyesti toisessa blogissani.
(En lupaa että välttämättä saat vastausta!)
"Mystiikka on myös gnosiksen siemen, joka on esoteerista teologiaa, aivan kuten magia on esoteerista taidetta ja okkultismi tai hermetismi on esoteerista filosofiaa...Koko ihminen on yhdellä ja samalla kertaa mystikko, gnostikko, maagikko ja filosofi; s.o. hän on uskonnollinen, kontemplatiivinen, taiteellinen ja intelligentti. Jokainen uskoo johonkin, ymmärtää jotain, kykenee johonkin ja ajattelee jotakin."
- Valentin Tomberg

7.1.08

Meditaation siunattu sakramentti

Huomioita

Kirkon sisällä Jumalan kansa, opetuslapset, Pyhät, mystikot ja muut kertoivat meille meditaatiosta ja kontemplaatiosta, mutta suurimmaksi osaksi kirkko joko vähät välitti siitä tai vainosi noita yksilöitä. Siitä ei mainita perususkomustemme joukossa.

Meditaation pitäisi olla kirkon sakramentti ja mainittuna uskontunnustuksessa.

Meditaatio on yksi tapa:
  • Rakastaa Jumalaa koko sydämestämme, mielestämme, voimastamme ja sielustamme.
  • Valmistaa itsemme rakastamaan toisia koko sydämestämme, mielestämme, voimastamme ja sielustamme.
  • Seurata ensimmäistä ja toista käskyä.
Toinen tapa on tulla eläväksi meditaatioksi. Jeesuksen on täytynyt kokea syvää iloa parantaessaan ja opettaessaan muita! Meditaatiossa me luovutamme kesyttömän itsemme, vailla älyämme, kultivoitua mieltä ja sen egoa, Lohduttajalle.

Hyveemme voidaan tehdä vahvemmiksi ja antaa muille.

Kun kaksi tai useampi ihminen meditoi yhdessä sopusoinnussa, kukin hyötyy enemmän kuin yksin meditoidessa.

Kesytön itsemme joka vapauttaa endorfiineja ja muita hormoneja, on jotain mitä meidän pitäisi ymmärtää ja hyödyntää Jumalan palvelukseen.

Sana "Amen" on pyhä sana.

"Jeesus rukouksessa on Jeesus elämässä... hengittämässä, syömässä, kävelemässä... yhteydessä Jumalan kanssa, yhteydessä luomakunnan kanssa. Jeesus on kävelevä rukous. Sitä meidänkin on tarkoitus olla: käveleviä rukouksia, parantamassa ja muuttamassa maailmaa." - Isä Richard Maxwell
Meditaatio on kristillistä johtuen meditoivan henkilön uskosta. Sama yhteys Jeesuksen kanssa, jonka löydämme jumalanpalveluksessa, voi myös yhdistää meidät Jumalaan meditaatiossa. Kristityt voivat pitää meditaatiota palvonnan muotona, joka on keskittynyt rakkauteen.
Edgar Cayce neuvoo valmistautumaan meditaatioon rukoilemalla niin, että syntyy oikea tunne kanssamme olevien Kristuksen ja Jumalan suojeluksesta ja voimasta. Kun avaudut meditaatiossasi, ympäröi ensin itsesi ajatuksella, rukouksella, toiveella, että Jeesus, kuten lupauksissaan, ohjaa sinua etsinnässäsi. "Kristus teissä, kirkkauden toivo" on todellisuutta meditoijalle.
Mantran tarkoitus on kolminkertainen:
  1. Se auttaa hallitsemaan häiriöitä. Mieli tarvitsee keskittymispisteen johon uppoutua niin, että voi olla välittämättä häiriöistä.
  2. Se johtaa yksinkertaisuuden tilaan.
  3. Kristitylle mantra on uskon ilmaus Kristukseen, joka elää sydämessämme.
(Esim. Kyrie Eleison, Maranata, Jeesus Kristus...)

Ei kommentteja:

Klikkaamalla banneria pääset kyseiselle sivulle: