Sivut

Olen kiitollinen jos viitsit kommentoida (asiallisesti ja ystävällisesti). Tästä blogista löytyy jo yli 70 julkaisua! Katso asiasanahakemisto.
Vaikka annan muiden äänen kuulua tässä blogissa, tapanani on kommentoida muutamalla rivillä julkaisemiani käännöksiä - yleensä värillisenä tekstinä ennen tai jälkeen varsinaisen kirjoituksen. Eräs lukija kutsui blogin sisältöä "hengelliseksi sekamelskaksi" - ja hän on oikeassa! Tässä blogissa Kristus ja Saatana paiskaavat kättä sulassa sovussa. Ei ole mitään yhtä teemaa - ainoa punainen lanka on, että kirjoitukset liittyvät laveasti henkisyyteen, ja niissä on usein kriittinen näkökulma - joskin nykyään olen jättänyt taakseni vanhat uskomukseni niin täydellisesti, että niiden kritisointikin tuntuu aivan turhalta. Jos mietit mihin minä sitten uskon, niin omasta henkisestä tiestäni voit lukea toisessa blogissani, Resurget Sol Fugiens: Minun tieni.

Ja kyllä tämän blogin kirjoitukset kertovat ennen kaikkea yhden ihmisen kehitystiestä, siitä minkä parissa milloinkin mieleni on askarrellut ja kuinka mielenkiinnon kohteeni ovat vuosien aikana vaihtuneet; joten kyllä näitä kirjoituksia jokin yhdistää, nimittäin minun persoonani! Vaikka olen "vain" kirjoitusten kääntäjä, totta kai valintojeni takana on ollut jokin syvempi ajatus, miksi kyseinen teksti on tuntunut henkilökohtaisesti tärkeältä juuri sillä hetkellä. Tämän blogin ensimmäinen kirjoitushan on julkaistu jo vuonna 2003, ja olen ehtinyt tässäkin ajassa vaihtaa katsomustani pariin otteeseen. Sitä paitsi ainakin minulle itselleni on selvää, että kaikilla viidellä blogillani (ks. luettelo sivupalkissa!) on jokaisella oma erityinen luonteensa, vaikka kaikki liittyvät henkisyyteen jollain tapaa.

Yhteydenotot: Henkilökohtaiset yhteydenotot kommentoimalla mitä tahansa kirjoitusta tässä blogissa. Jos viestisi on tarkoitettu vain minulle, mainitse asiasta ja en julkaise sitä; muista e-mail osoitteesi, jotta voin vastata siihen. Kaikki kommentit tarkistetaan ennen julkaisua jokatapauksessa.
"Mystiikka on myös gnosiksen siemen, joka on esoteerista teologiaa, aivan kuten magia on esoteerista taidetta ja okkultismi tai hermetismi on esoteerista filosofiaa...Koko ihminen on yhdellä ja samalla kertaa mystikko, gnostikko, maagikko ja filosofi; s.o. hän on uskonnollinen, kontemplatiivinen, taiteellinen ja intelligentti. Jokainen uskoo johonkin, ymmärtää jotain, kykenee johonkin ja ajattelee jotakin."
- Valentin Tomberg

5.12.04

BRIAN ROBERTSON: AUTOTARRA-TEOLOGIA

"Meille on annettu kaksi korvaa ja yksi suu käytettäväksi siinä suhteessa. Jeesus ei koskaan käskenyt meitä ryhtymään teologisiin väittelyihin vieraiden kanssa, pöyhkeilemään neljän tuuman risteillä ja Jeesus-tarroilla tai heittelemään kristillisiä iskulauseita. Vaan hän kehotti meitä työskentelemään ja elämään sellaisella tavalla, että kun Pyhä Henki järjestää tilaisuuksia puhua Jumalasta, me olemme ansainneet oikeuden siihen."
Bill Hybel

Internetin keskusteluryhmät ovat korvanneet (ainakin jossain määrin) myöhäiset opiskelija-asuntolakeskustelut elämän tarkoituksesta. Omasta kokemuksestani vetäessäni keskusteluryhmää, joka on omistettu kristillisille mystikoille, luulen, että olen toiminut vastoin ainakin yhtä näkökohtaa, minkä Bill Hybel esittää - teologinen väittely vieraiden kanssa yhtenä mielessäni. Haluaisin ajatella että "keskustelu" olisi parempi määritelmä kuin "väittely", mutta myönnän syyllisyyteni ilman syyllisyyttä.

Kuitenkin niin monet keskusteluryhmät, jotka on luokiteltu kristillisiksi, ovat itse-onnittelu kammioita, täynnä tietynlaista omahyväisyyttä "pelastettuna" olemisesta, jonka veroisia ovat ainoastaan nuo "aidan toisella puolella", jotka tulevat kompastellen läpi ja tekevät kaikkensa ollakseen joko järkyttäviä, töykeitä tai järkyttävän töykeitä.

Jos olet jossain noista keskusteluryhmistä tarpeeksi kauan, ymmärrät tarkoituksen siinä mitä Bill Hybel sanoo. Uskonilmaukset ovat enimmäkseen sitä, mitä minä kutsun autotarra-teologiaksi, noita "iskulauseita", joihin Hybel viittaa. Tulee sellainen tunne, että jos puhut puheesi, vaikka vain kyberavaruudessa, voit tuntea itsesi vakuutetuksi siitä, että sielusi on turvassa - yleensä suhteessa kaikkiin niihin muihin tuolla, jotka eivät ole.

Mutta voiko kukaan olla niin varma?

Mieleeni juolahtaa, että mitä lähemmäs siirryn Jeesuksen opetusten suurta mysteeriä ja aina syvenevään Jumalan mysteeriin, sitä vähemmän tiedän. Ennemmin kuin joku joka tarjoaa neuvoja maaliviivalta, ymmärrän yhä enemmän olevani reportteri, joka on sattunut löytämään itsensä kilpailusta. Minä olen, kuten joku sanoi, kuin henkilö, joka on nähnyt jotain hämmästyttävää, ja osoittaa ulos ikkunasta.

Meitä ei ole kutsuttu muistamaan ulkoa jokaista iskulausetta, siteeraamaan Raamatun lukuja ja jakeita. Kun Jeesus sanoi, että jokaisen pitää ottaa risti, se ei tarkoittanut, niin sanoakseni, sen kaulassa roikottamista valaistuna kohdevalolla.
Niin ikään meitä ei ole kutsuttu olemaan eteviä keskustelussa niin, että esittää kristinuskon mysteerin sanoilla, jotka jotenkin saavat toisen tuntemaan itsensä typeräksi ja huonommaksi, niin että me itse voimme tuntea olevamme älykkäitä ja parempia.

Meidät on kutsuttu riemuitsemaan huomatessamme elävämme Kristuksen ruumiissa, uppoutuneena Jumalan hämmästyttävään läsnäoloon, niin että juuri meidän elämästämme tulee todistus, niin että käsistämme tulee Kristuksen kädet rauhoittamaan ja lohduttamaan. Meidät on kutsuttu elämään kuten Jeesus eli, olemaan niin yhteydessä rakastavan Jumalallisen voiman kanssa tämän maailman sisällä ja tuolla puolen, että juuri meidän elämästämme tulee läpinäkyvä tuolle jumaluudelle.

Elämässä on hetkiä, jolloin tuosta läpinäkyvyydestä tulee kaiken ominaisuus. Kenties kävelet, tietoisena yhtäkkiä itse puista epifanian paikkoina, missä Jumalan energia tanssii, missä ne jotka näet siellä, ovat Jumalan valon ja rakkauden välineitä, hetkiä missä aivan maailman liikkeen sisällä ja takana ja alla on olemassa syvä, tervetulleeksi toivottava hiljaisuus, jota vasten kaikki draama tapahtuu kaikkien näkyvillä.

Kun, kuten sitaatti esittää, me huomaamme Pyhän Hengen "järjestäneen" tilaisuuden, me voimme ainoastaan toivoa, että olemme arvollisia olemaan sellainen väline toisia varten, mutta ei saarnan tai websivun merkityksessä, vaan pikemminkin ystävällisen sanan, Jumalan rakkautta täynnä olevan hellän kosketuksen, rauhoittavan hiljaisen hetken merkityksessä, jossa yksinkertaisesti olemme jonkun kanssa.

Näinä hetkinä ulotamme syvälle toisiimme, mutta näinä hetkinä olemme sallineet itsemme olla, kuten Pyhä Franciskus sanoi Jumalalle, "Rauhasi välikappale."

Ei kommentteja: