Sivut

Olen kiitollinen jos viitsit kommentoida (asiallisesti ja ystävällisesti). Tästä blogista löytyy jo yli 70 julkaisua! Katso asiasanahakemisto.
Vaikka annan muiden äänen kuulua tässä blogissa, tapanani on kommentoida muutamalla rivillä julkaisemiani käännöksiä - yleensä värillisenä tekstinä ennen tai jälkeen varsinaisen kirjoituksen. Eräs lukija kutsui blogin sisältöä "hengelliseksi sekamelskaksi" - ja hän on oikeassa! Tässä blogissa Kristus ja Saatana paiskaavat kättä sulassa sovussa. Ei ole mitään yhtä teemaa - ainoa punainen lanka on, että kirjoitukset liittyvät laveasti henkisyyteen, ja niissä on usein kriittinen näkökulma - joskin nykyään olen jättänyt taakseni vanhat uskomukseni niin täydellisesti, että niiden kritisointikin tuntuu aivan turhalta. Jos mietit mihin minä sitten uskon, niin omasta henkisestä tiestäni voit lukea toisessa blogissani, Resurget Sol Fugiens: Minun tieni.

Ja kyllä tämän blogin kirjoitukset kertovat ennen kaikkea yhden ihmisen kehitystiestä, siitä minkä parissa milloinkin mieleni on askarrellut ja kuinka mielenkiinnon kohteeni ovat vuosien aikana vaihtuneet; joten kyllä näitä kirjoituksia jokin yhdistää, nimittäin minun persoonani! Vaikka olen "vain" kirjoitusten kääntäjä, totta kai valintojeni takana on ollut jokin syvempi ajatus, miksi kyseinen teksti on tuntunut henkilökohtaisesti tärkeältä juuri sillä hetkellä. Tämän blogin ensimmäinen kirjoitushan on julkaistu jo vuonna 2003, ja olen ehtinyt tässäkin ajassa vaihtaa katsomustani pariin otteeseen. Sitä paitsi ainakin minulle itselleni on selvää, että kaikilla viidellä blogillani (ks. luettelo sivupalkissa!) on jokaisella oma erityinen luonteensa, vaikka kaikki liittyvät henkisyyteen jollain tapaa.

Yhteydenotot: Henkilökohtaiset yhteydenotot kommentoimalla mitä tahansa kirjoitusta tässä blogissa. Jos viestisi on tarkoitettu vain minulle, mainitse asiasta ja en julkaise sitä; muista e-mail osoitteesi, jotta voin vastata siihen. Kaikki kommentit tarkistetaan ennen julkaisua jokatapauksessa.
"Mystiikka on myös gnosiksen siemen, joka on esoteerista teologiaa, aivan kuten magia on esoteerista taidetta ja okkultismi tai hermetismi on esoteerista filosofiaa...Koko ihminen on yhdellä ja samalla kertaa mystikko, gnostikko, maagikko ja filosofi; s.o. hän on uskonnollinen, kontemplatiivinen, taiteellinen ja intelligentti. Jokainen uskoo johonkin, ymmärtää jotain, kykenee johonkin ja ajattelee jotakin."
- Valentin Tomberg

9.4.22

Mitä buddhalaisuus opettaa pahasta

Tämä käännös syntyi luonnollisesta tarpeesta Ukrainan sodan tähden, koska olemme joutuneet todistamaan Venäjän armeijan hirmutekoja siviilejä kohtaan, ja väistämättä mieleen saattaa hiipiä ajatus venäläisten pahuudesta... Toisaalta venäläiset itse on kyllästetty tarkoitushakuisella propagandalla ukrainalaisista ja länsimaista. Valitsin tarkoituksella käännettäväksi vain yhden hyvin lyhyen ja selkeän (pelkistetyn) kirjoituksen aiheesta. Olkoon se lähtökohta syvällisemmälle lisätutkimukselle. 


 Paha on sana jota monet ihmiset käyttävät ajattelematta syvällisesti mitä se merkitsee. Yleisten pahaa koskevien ajatusten vertaaminen buddhalaisiin opetuksiin pahasta voi johtaa syvällisempään ajatteluun pahasta. Se on aihe mistä ymmärryksesi muuttuu ajan kuluessa. Tämä kirjoitelma on ymmärryksen pikakuva, ei täydellistä viisautta.

Pahan pohtiminen

Ihmiset puhuvat pahasta ja ajattelevat sitä useilla erilaisilla ja joskus ristiriitaisilla tavoilla. Kaksi yleisintä ovat nämä:

  • Paha synnynnäisenä ominaisuutena. On yleistä ajatella pahaa joidenkin ihmisten tai ryhmien synnynnäisenä ominaisuutena. Toisin sanoen, joidenkin ihmisten sanotaan olevan pahoja. Paha on ominaisuus, joka on synnynnäisenä heidän olemuksessaan.
  • Paha ulkoisena voimana. Tämän näkemyksen mukaan paha väijyy ympärillä ja tartuttaa tai viettelee varomattomat tekemään pahoja asioita. Joskus paha personifioidaan Saatanana tai jonain muuna hahmona uskonnollisesta kirjallisuudesta. 
Nämä ovat yleisiä, suosittuja ajatuksia. Voit löytää paljon syvällisempiä ja vivahteikkaampia ajatuksia pahasta monissa filosofioissa ja teologioissa, itämaisissa ja länsimaisissa. Buddhalaisuus torjuu molemmat näistä yleisistä tavoista ajatella pahasta. Katsotaan niitä yksi kerrallaan.

Paha ominaisuutena on vastoin buddhalaisuutta


Ihmisten lajittelu "hyviin" ja "pahoihin" pitää mukanaan hirveän ansan. Kun toisten ihmisten ajatellaan olevan pahoja, tulee mahdolliseksi oikeuttaa heidän vahingoittamisensa. Ja siinä ajattelussa ovat aidon pahan siemenet. 

Inhimillinen historia on läpikotaisin kyllästetty väkivallalla ja julmuudella jota on tehty "hyvän" puolesta "pahoiksi" luokiteltuja ihmisiä vastaan. Suurin osa massiivisista kauhuista joita ihmiskunta on aiheuttanut itselleen on saattanut tulla tämän kaltaisesta ajattelusta. Omasta omahyväisyydestään huumaantuneet ihmiset, tai ne jotka uskovat omaan luontaiseen moraaliseen ylemmyyteensä, liian helposti antavat itselleen luvan tehdä kammottavia asioita niille joita he vihaavat tai pelkäävät. 

Ihmisten jakaminen erillisiin osiin tai kategorioihin on hyvin epäbuddhalaista. Buddhan opetus neljästä jalosta totuudesta kertoo meille, että kärsimystä aiheuttaa ahneus tai jano, mutta niin ikään että ahneus on juurtunut eristäytyneen, erillisen itsen harhaan. 

Läheisesti tähän liittyy oppi ehdollistetusta seuraamuksesta, joka sanoo että kaikki ja jokainen on keskinäisen riippuvuuden verkko, ja verkon jokainen osa ilmaisee ja heijastaa jokaista muuta verkon osaa.

Ja niin ikään tähän läheisesti liittyy Mahayana-oppi Sunyatasta, "tyhjyydestä". Jos olemme tyhjiä sisäsyntyisestä olemuksesta, kuinka voimme olla itsessämme mitään? Ei ole olemassa itseä, johon sisäsyntyiset ominaisuudet tarttuisivat. 

Tästä syystä buddhalaista neuvotaan voimakkaasti olemaan lankeamatta tapaan ajatella itseään tai muita itsessään hyvinä tai pahoina. Pohjimmiltaan on vain toiminta ja reaktio; syy ja seuraus. Ja tämä vie meidät karman luo, johon palaan pian.

Paha ulkoisena voimana on vierasta buddhalaisuudelle


Jotkut uskonnot opettavat että paha on voima itsemme ulkopuolella, joka viettelee meitä syntiin. Tämän voiman ajatellaan joskus olevan Saatanan tai eri demonien aikaan saama. Uskovaisia rohkaistaan etsimään voimaa itsensä ulkopuolella taistellakseen pahaa vastaan, katsomalla Jumalan puoleen. 

Buddhan oppi ei voisi olla erilaisempi:

"Ihminen itse tekee pahan, itse hän myös kärsii; itse hän sen jättää tekemättä, itse hän myös puhdistuu. Puhdas ja epäpuhdas (seisovat ja sortuvat) itsestään, kukaan ei voi toista puhdistaa." (Dhammapada, luku 12, säe 165)

Buddhalaisuus opettaa meille että paha on jotain jonka luomme, ei jotain jota me olemme tai jokin ulkopuolinen voima joka tartuttaa meidät.

Karma


 Sanaa karma, kuten sanaa paha, käytetään usein ilman ymmärrystä. Karma ei ole kohtalo, myöskään se ei ole jokin kosminen oikeusjärjestelmä. Buddhalaisuudessa ei ole Jumalaa ohjaamaan karmaa palkitsemaan joitain ihmisiä ja rankaisemaan toisia. Se on vain syy ja seuraus.

Theravada-oppinut Walpola Rahula kirjoitti:
"Palin sana kamma, tai sanskritin sana karma (juuresta kr tehdä), kirjaimellisesti merkitsee 'toimintaa', 'tekemistä', mutta buddhalaisessa teoriassa karmasta sillä on erityinen merkitys: se tarkoittaa ainoastaan 'tahdonalaista tekoa', ei kaikkea toimintaa. Myöskään se ei tarkoita karman seurausta, kuten monet ihmiset virheellisesti ja vapaasti käyttävät sitä. Buddhalaisessa terminologiassa karma ei koskaan tarkoita sen seurausta; sen seuraus tunnetaan karman 'hedelmänä' tai 'seurauksena' (kamma-phala tai kamma-vipaka)."

Me luomme karman ruumiin, puheen tai mielen tarkoituksellisilla teoilla. Ainoastaan teot jotka ovat puhtaita halusta, vihasta tai harhasta, eivät tuota karmaa.

Lisäksi meihin vaikuttaa luomamme karma, mikä voi näyttää kuin palkkiolta tai rankaisulta, mutta me "palkitsemme" ja "rankaisemme" itseämme. Kuten Zen-opettaja kerran sanoi: "Se mitä teet on se mitä tapahtuu sinulle". Karma ei ole kätketty tai mystinen voima. Kun kerran ymmärrät mitä se on, voit itse tarkkailla sitä toiminnassa. 

Älä eristä itseäsi


Toisaalta on tärkeää ymmärtää että karma ei ole ainoa voima joka työskentelee maailmassa, ja kauheita asioita todella tapahtuu hyville ihmisille. Esimerkiksi kun luonnonkatastrofi iskee yhteisöön ja aiheuttaa kuolemaa ja tuhoa, joku usein spekuloi että nuo katastrofin vahingoittamat kärsivät "huonosta karmasta", tai muutoin (monoteisti saattaisi sanoa) Jumalan täytyy rangaista heitä. Tämä ei ole taitava tapa ymmärtää karmaa. 

Buddhalaisuudessa ei ole Jumalaa tai yliluonnollista välittäjää palkitsemassa tai rankaisemassa meitä. Lisäksi muut voimat kuin karma aiheuttavat monia haitallisia olosuhteita. Kun jokin kammottava iskee toisiin, älä kohauta olkiasi ja oleta että he "ansaitsivat" sen. Tämä ei ole mitä buddhalaisuus opettaa. Ja pohjimmiltamme me kaikki kärsimme yhdessä.

Kusala ja Akusala


Koskien karman luomista, Bhikkhu P.A. Payutto kirjoittaa että Palin sanat jotka vastaavat "hyvää" ja "pahaa", kusala ja akusala, eivät tarkoita mitä länsimaalaiset yleensä tarkoittavat "hyvällä" ja "pahalla". Hän selittää: 
"Vaikka kusala ja akusala joskus käännetään 'hyväksi' ja 'pahaksi', tämä saattaa olla harhaanjohtavaa. Asioita jotka ovat kusala, ei aina pidetä hyvinä, kun taas jotkin asiat saattavat olla akusala, eivätkä silti yleisesti pahoina pidettyjä. Masennusta, melankoliaa, laiskuutta ja häiriötekijää esimerkiksi, joskin akusala, ei yleensä pidetä 'pahoina' kuten me sen tunnemme. Samaan tapaan jotkin kusalan muodot, kuten ruumiin ja mielen tyyneys, eivät ehkä helposti taivu yleiseen ymmärrykseen sanasta 'hyvä'...
... Kusala voidaan tulkita yleisesti 'älykkääksi, taitavaksi, tyytyväiseksi, hyödylliseksi, hyväksi' tai 'siksi joka poistaa kärsimyksen'. Akusala määritellään päinvastaisella tavalla 'epä-älykkäänä', 'taitamattomana', ja niin edelleen."
Tärkeä näkökulma on se, että buddhalaisuudessa "hyvä" ja "paha" ovat vähemmän tekemisissä moraalisten arvioiden kanssa, kuin ne ovat - hyvin yksinkertaisesti - tekemisissä sen kanssa mitä teet ja niiden seurausten kanssa, joita tekemisesi luo. 

Katso syvemmälle


Tämä on pelkistetyin esittely useisiin vaikeisiin aiheisiin, kuten neljä totuutta, Sunyata ja karma. Älä hylkää Buddhan oppia ilman lisätutkimusta. Zen-opettaja Taigen Leighton piti dharmapuheen kuukausi syyskuun 11. jälkeen. Tässä vain ote:
"Mielestäni ei auta ajatella pahan voimia ja hyvän voimia. On olemassa hyviä voimia maailmassa, ihmisiä jotka ovat kehittyneitä hyväntahtoisuudessa, kuten palomiesten reaktio, ja kaikkien ihmisten jotka ovat tehneet lahjoituksia hyväntekeväisyyteen. 
Harjoitus, todellisuutemme, elämämme, eloisuutemme, ei-pahuutemme, on vain huomioida ja tehdä mitä voimme, vastataksemme kuten tunnemme että voimme juuri nyt, kuten Janinen antamassa esimerkissä olla positiivinen ja lankeamatta pelkoon tässä tilanteessa. Ei ole niin, että joku tuolla ylhäällä tai maailmankaikkeuden lait tai miten haluammekin sen ilmaista, saa kaiken kääntymään parhain päin. Karma ja ohjeet koskevat vastuun ottamista tyynyllä istumisestasi (Zazen: suom.huom.) ja sen ilmaisemista elämässäsi millä tahansa tavalla voit, mikä tahansa tapa onkin positiivinen. Se ei ole jotain jonka voimme toteuttaa perustuen johonkin kampanjaan pahaa vastaan. Emme voi tarkalleen tietää teemmekö sen oikein. Voimmeko olla auliita olemaan tietämättä mikä on oikea asia tehtäväksi, vaan itseasiassa vain huomioida miltä tuntuu juuri nyt, vastata, tehdä minkä luulemme olevan parasta, jatkaen sen huomioimista mitä teemme, pysyä suoraselkäisinä kaiken hämmennyksen keskellä? Tällä tavalla minä luulen että meidän täytyy vastata maana. Tämä on vaikea tilanne. Ja me kaikki todellakin painiskelemme kaiken tämän kanssa, yksilöllisesti ja maana." 

Lähde:


Katso myös:





Ei kommentteja: