Sivut

Olen kiitollinen jos viitsit kommentoida kirjoituksia. Ja vaikka "suositut tekstit" tuossa sivupalkissa vieressä onkin ihan hyvä juttu, haluaisin kuitenkin huomauttaa, että tästä blogista löytyy paljon muutakin mielenkiintoista kuin se mikä on "suosittua". Katso vaikkapa asiasanahakemisto vähän alempaa, otsikolla "Tässä blogissa mm."! Vaikka annan mieluummin muiden äänen kuulua tässä blogissa, olen ottanut tavakseni myös kommentoida muutamalla rivillä julkaisemiani käännöksiä - mikä yleensä erottuu värillisenä tekstinä ennen tai jälkeen varsinaisen kirjoituksen. Eräs lukija kutsui tämän blogin sisältöä "hengelliseksi sekamelskaksi" - ja hän on oikeassa! Ei ole mitään yhtä tiettyä teemaa - ainoa punainen lanka on se, että kirjoitukset liittyvät laveasti henkisyyteen, ja nykyään niissä on usein jokin kriittinen näkökulma. Jos mietit mihin minä sitten uskon, niin omasta henkisestä tiestäni voit lukea lyhyesti toisessa blogissani, Resurget Sol Fugiens: Minun tieni.
"Mystiikka on myös gnosiksen siemen, joka on esoteerista teologiaa, aivan kuten magia on esoteerista taidetta ja okkultismi tai hermetismi on esoteerista filosofiaa...Koko ihminen on yhdellä ja samalla kertaa mystikko, gnostikko, maagikko ja filosofi; s.o. hän on uskonnollinen, kontemplatiivinen, taiteellinen ja intelligentti. Jokainen uskoo johonkin, ymmärtää jotain, kykenee johonkin ja ajattelee jotakin."
- Valentin Tomberg

8.7.13

Mariana Caplan, Ph.D: 10 Henkisesti tarttuvaa tautia

Alkuperäinen englanninkielinen artikkeli: Huffingtonpost; 
Kirjoittaja on psykoterapeutti ja kirjailija. 

Tuolla ulkona on viidakko, eikä se pidä yhtään vähemmän paikkansa henkisen elämän suhteen kuin minkään muun elämän aspektin. Luulemmeko me todella, että vain koska joku on meditoinut viisi vuotta tai tehnyt 10 vuotta joogaharjoituksia, että hän olisi yhtään vähemmän neuroottinen kuin kuka tahansa? Parhaimmillaan kenties hän on hiukan enemmän tietoinen siitä. Hiukan. 

Tästä syystä vietin viimeiset 15 vuotta elämästäni tutkien ja kirjoittaen kirjoja erottelukyvyn kehittämisestä henkisellä polulla kaikilla pölyisillä alueilla - valta, seksi, valaistuminen, gurut, skandaalit, psykologia, neuroosit - yhtä hyvin kuin vakavat mutta vain yksinkertaisen sekavat ja tiedostamattomat motivaatiot polulla. Puolisoni (kirjailija ja opettaja Marc Gafni) ja minä olemme kehittämässä uutta sarjaa kirjoja, kursseja ja harjoituksia tuodaksemme lisää selvyyttä näihin asioihin.

Useita vuosia sitten vietin kesän eläen ja työskennellen Etelä-Afrikassa. Saapuessani kohtasin välittömästi epämiellyttävän todellisuuden, että olin maassa jossa on korkeimmat murhaluvut maailmassa, missä raiskaus on yleistä ja yli puolet väestöstä on HIV-positiivisia - miehiä ja naisia, homoja ja heteroja yhtälailla. 

Tultuani tuntemaan satoja henkisiä opettajia ja tuhansia henkisiä harjoittajia työni ja matkojeni kautta, minut on yllättänyt tapa jolla henkiset näkemyksemme, perspektiivimme ja kokemuksemme tulevat samankaltaisesti "käsitteellisten epäpuhtauksien tartuttamiksi" - sekavan ja epäkypsän suhteen muodostaminen monimutkaisiin henkisiin periaatteisiin voi vaikuttaa yhtä näkymättömältä ja salakavalalta kuin sukupuoliteitse tarttuva sairaus.

Seuraavia 10 luokittelua ei ole tarkoitettu lopullisiksi, vaan ne tarjotaan työkaluna tietoiseksi tulemista varten joistain yleisimmistä henkisesti tarttuvista sairauksista.
  1. Pikaruoka-henkisyys. Sekoita henkisyys kulttuuriin joka ylistää nopeutta, monen asian tekemistä yhtä aikaa ja välitöntä tyydytystä, ja tuloksena on todennäköisesti pikaruoka-henkisyys. Pikaruoka-henkisyys on yleisen ja ymmärrettävän fantasian tuotosta, jonka mukaan helpotus inhimillisen olotilamme kärsimyksestä voi olla nopea ja helppo. Yksi asia on kuitenkin selvä: henkistä muutosta ei voi saada pikaisena huumepiikkinä. 
  2. Tekohenkisyys.  Tekohenkisyys on taipumus puhua, pukeutua ja käyttäytyä kuten kuvittelemme henkisen henkilön tekevän. Se on eräänlaista imitaatio-henkisyyttä, joka matkii henkistä oivallusta kuten leopardikuvioinen kangas matkii aitoa leopardin nahkaa.
  3. Sekavat motivaatiot.  Vaikka halumme kasvaa on aito ja puhdas, siihen usein sekoittuu vähäisempiä motivaatioita, kuten halu olla rakastettu, halu kuulua johonkin, tarve täyttää sisäinen tyhjyytemme, uskomus että henkinen polku poistaa kärsimyksemme, ja henkinen kunnianhimo, halu olla erityinen, olla parempi, "valittu".
  4.  Samaistuminen henkisiin kokemuksiin. Tässä sairaudessa ego samaistuu henkiseen kokemukseemme ja ottaa sen omakseen, ja me alamme uskoa että ruumiillistamme oivalluksia jotka ovat nousseet meissä tiettyinä aikoina. Useimmissa tapauksissa se ei kestä loputtomiin, vaikka sillä on taipumus kestää pitempiä aikoja niissä jotka uskovat olevansa valaistuneita ja/tai jotka toimivat henkisinä opettajina.
  5. Henkistetty ego.  Tämä sairaus puhkeaa kun ego-persoonallisuuden perusrakenne tulee syvästi henkisten käsitteiden ja ideoiden sisäänsä sulkemaksi. Tuloksena on ego-rakenne, joka on "luodinkestävä". Kun ego tulee henkistetyksi, me olemme haavoittumattomia avulle, uudelle syötteelle tai rakentavalle palautteelle. Meistä tulee läpitunkemattomia ihmisiä ja me olemme kitukasvuisia henkisessä kasvussamme, kaikki henkisyyden nimeen.
  6. Henkisten opettajien massatuotanto.  On lukuisia trendikkäiden henkisten traditioiden virtauksia, jotka tuottavat ihmisiä jotka uskovat itse olevansa henkisen valaistumisen tai mestaruuden tasolla, joka on kaukana yli heidän tosiasiallisen tasonsa. Tämä sairaus toimii kuin henkinen liukuhihna: pane ylle tämä loiste, hanki tuo oivallus, ja - pam! - olet valaistunut ja valmis valaisemaan muita samalla tavalla. Ongelma ei ole että sellaiset opettajat opettavat, vaan että he esiintyvät henkisen mestaruuden saavuttaneina. 
  7. Henkinen ylpeys. Henkinen ylpeys nousee kun harjoittaja - vuosien työteliään pyrkimyksen avulla - on itseasiassa saavuttanut tietyn tason viisautta ja käyttää tuota saavutusta oikeuttaakseen pidemmälle menevän kokemuksen pysäyttämisen. "Henkisen ylemmyyden" tunne on toinen oire tästä henkisesti tarttuvasta sairaudesta. Se ilmene hienon hienona tunteena että "minä olen parempi, viisaampi, ja muiden yläpuolella koska olen henkinen." 
  8. Ryhmämieli. Kuvataan myös ryhmäajatteluna, lahkolaismentaliteettina tai ashram-sairautena; ryhmämieli on salakavala virus joka pitää sisällään monia elementtejä perinteisestä läheisriippuvuudesta. Henkinen ryhmä luo hienovaraisen ja tiedostamattoman yhteisymmärryksen koskien oikeita tapoja ajatella, puhua, pukeutua ja käyttäytyä. Yksilöt ja ryhmät joihin on tarttunut "ryhmämieli", torjuvat yksilöt, asenteet ja olosuhteet jotka eivät myötäile ryhmän usein kirjoittamattomia sääntöjä. 
  9. Valittu kansa kompleksi.  Valittu kansa kompleksi ei rajoitu juutalaisiin. Se on uskomus, että "meidän ryhmämme on henkisesti kehittyneempi, voimakkaampi, valaistuneempi ja yksinkertaisesti sanottuna parempi kuin mikään toinen ryhmä." On olemassa tärkeä ero sen tunnistamisen välillä, että on löytänyt oikean polun, opettajan tai yhteisön itselleen, ja että on löytänyt Sen Yhden Oikean. 
  10. Tappava virus: "Minä olen perillä". Tämä sairaus on niin vahva, että sillä on kyky olla kuolemaan johtava ja tappava henkiselle kehityksellemme. Tämä on uskomus että "minä olen perillä" lopullisessa henkisen polun päämäärässä. Henkinen kehityksemme pysähtyy siihen pisteeseen missä tämä uskomus kiteytyy psyykeemme. Sillä hetkellä kun alamme uskoa että olemme saavuttaneet polun pään, enempi kasvu lakkaa. 
 "Rakkauden olemus on havainto", Marc Gafnin opetusten mukaan, "sen tähden itsensä rakastamisen  olemus on itsen havaitseminen. Voit rakastua vain johonkuhun jonka voit nähdä selvästi - sinä itse mukaan lukien. Rakastaminen on sitä että on silmät nähdä. Ainoastaan kun näet itsesi selvästi, voit alkaa rakastaa itseäsi." 

Tässä Marcin opetusten hengessä uskon että erottelukyvyn oppimisen kriittinen osa henkisellä polulla on löytää laajalle levinneet egon ja itsepetoksen sairaudet, jotka ovat meissä kaikissa. Silloin tarvitsemme huumorintajua ja todellisten henkisten ystävien tukea. Kohdatessamme henkisen kasvun esteemme, on aikoja jolloin on helppo vajota epätoivon ja oman pienuuden tunteeseen ja kadottaa luottamuksemme polkuun. Meidän täytyy säilyttää usko itseemme ja muihin, jotta voimme todella saada aikaan muutoksen tässä maailmassa. 

Mukaillen tekijän kirjasta Eyes Wide Open: Cultivating Discernment on the Spiritual Path (Sounds True). 

 Tässä blogissa on aiemmin julkaistu samaa aihepiiriä sivuavat artikkelit, "Henkinen egoismi" ja "Metafyysinen fundamentalismi".

Ei kommentteja:

Klikkaamalla banneria pääset kyseiselle sivulle: