Sivut

Olen kiitollinen jos viitsit kommentoida (asiallisesti ja ystävällisesti). Tästä blogista löytyy jo yli 70 julkaisua! Katso asiasanahakemisto.
Vaikka annan muiden äänen kuulua tässä blogissa, tapanani on kommentoida muutamalla rivillä julkaisemiani käännöksiä - yleensä värillisenä tekstinä ennen tai jälkeen varsinaisen kirjoituksen. Eräs lukija kutsui blogin sisältöä "hengelliseksi sekamelskaksi" - ja hän on oikeassa! Tässä blogissa Kristus ja Saatana paiskaavat kättä sulassa sovussa. Ei ole mitään yhtä teemaa - ainoa punainen lanka on, että kirjoitukset liittyvät laveasti henkisyyteen, ja niissä on usein kriittinen näkökulma - joskin nykyään olen jättänyt taakseni vanhat uskomukseni niin täydellisesti, että niiden kritisointikin tuntuu aivan turhalta. Jos mietit mihin minä sitten uskon, niin omasta henkisestä tiestäni voit lukea toisessa blogissani, Resurget Sol Fugiens: Minun tieni.

Ja kyllä tämän blogin kirjoitukset kertovat ennen kaikkea yhden ihmisen kehitystiestä, siitä minkä parissa milloinkin mieleni on askarrellut ja kuinka mielenkiinnon kohteeni ovat vuosien aikana vaihtuneet; joten kyllä näitä kirjoituksia jokin yhdistää, nimittäin minun persoonani! Vaikka olen "vain" kirjoitusten kääntäjä, totta kai valintojeni takana on ollut jokin syvempi ajatus, miksi kyseinen teksti on tuntunut henkilökohtaisesti tärkeältä juuri sillä hetkellä. Tämän blogin ensimmäinen kirjoitushan on julkaistu jo vuonna 2003, ja olen ehtinyt tässäkin ajassa vaihtaa katsomustani pariin otteeseen. Sitä paitsi ainakin minulle itselleni on selvää, että kaikilla viidellä blogillani (ks. luettelo sivupalkissa!) on jokaisella oma erityinen luonteensa, vaikka kaikki liittyvät henkisyyteen jollain tapaa.

Yhteydenotot: Henkilökohtaiset yhteydenotot kommentoimalla mitä tahansa kirjoitusta tässä blogissa. Jos viestisi on tarkoitettu vain minulle, mainitse asiasta ja en julkaise sitä; muista e-mail osoitteesi, jotta voin vastata siihen. Kaikki kommentit tarkistetaan ennen julkaisua jokatapauksessa.
"Mystiikka on myös gnosiksen siemen, joka on esoteerista teologiaa, aivan kuten magia on esoteerista taidetta ja okkultismi tai hermetismi on esoteerista filosofiaa...Koko ihminen on yhdellä ja samalla kertaa mystikko, gnostikko, maagikko ja filosofi; s.o. hän on uskonnollinen, kontemplatiivinen, taiteellinen ja intelligentti. Jokainen uskoo johonkin, ymmärtää jotain, kykenee johonkin ja ajattelee jotakin."
- Valentin Tomberg

5.12.04

BRIAN ROBERTSON: PERISYNTI, PERIHYVYYS

"Oppi perisynnistä merkitsee ennemmin, että synnyimme ympäristöön, missä on helppo tehdä pahaa ja vaikea tehdä hyvää, helppo satuttaa muita ja vaikea parantaa heidän haavansa; helppo herättää epäilyksiä ja vaikea voittaa luottamus. Se merkitsee, että ihmiskunnan solidaarisuus sen kasaantuneessa väärintekemisessä ja väärinajattelussa, ja näin ollen väärinolemisessa, on ehdollistanut jokaisen meistä"...
Timothy Ware

Opetukset perisynnistä ovat itseasiassa yritys selittää symbolisella kielellä mitä Timothy Ware lausuu niin selkeästi esitetyssä lainauksessa.

Meidät on luotu Jumalan kuvaksi, joten kuinka ketään voi pitää pahana tai pilaantuneena? Mitä sitten on synti?

Se on "ampua ohi maalin", joka merkitsee, tässä tapauksessa, olla jotain muuta kuin mitä olemme. Tämä on suorassa ristiriidassa niiden monien kanssa, jotka sanovat, että jos meistä olisi määrä tulla mitä me olemme, me olisimme turmeltuneita, synnin huonontamia pahoja olentoja. Mutta vaikka kuinka yrittäisi, kristitty mystikko ei voi karistaa tietoa, että vaikka emme yllä potentiaaliimme ja meidän pitäisi nöyrtyä, emme ole pahoja.

Voiko kukaan epäillä maailman synnynnäistä hyvyyttä nähdessään vauvan tai pikkulapsen? Tosiaankin, Jeesus piti tärkeänä useita kertoja kiinnittää huomiota, että lapset ovat lähinnä taivasten valtakuntaa. Miksi? Ei jonkin perisynniksi kutsutun läsnäolon vuoksi, vaan ennemmin Perihyvyyden ennakkoon olemassaolevan ominaisuuden vuoksi.

Viime viikonloppuna kävin useissa kirkoissa sunnuntaina, kuten tapanani on, ja osallistuin eri tyyppisiin jumalanpalveluksiin. Kiinnostavaa kyllä, yleinen teema oli lainaus, jota käytettiin sinä päivänä joka kirkossa.

Hesekiel 18:25: "Ja vielä te sanotte: 'Herran tie ei ole oikea'. Kuulkaa siis, te Israelin heimo! Minunko tieni ei olisi oikea? Eikö niin: teidän omat tienne eivät ole oikeat!"

Vaara on silloin, että me voimme koettaa löytää tekosyyn käytöksellemme, että me olemme kenties luonnostaan pahoja ja että tämän maailman olosuhteiden muuttaminen riippuu Jumalasta, ei meistä. Kuitenkin kerta kerran jälkeen Jeesus osoitti mitä pitää tehdä elääkseen tässä maailmassa: rakastaa tässä maailmassa. Se on maailma, jossa on helpompi tehdä väärin kuin oikein, missä voimme tehdä toiset persoonattomiksi ja satuttaa heitä pitämättä sitä haavana.

Esimerkiksi Internet on tuonut meille jälleen kerran Konstantinopolin kirjaston - fantastisen pitkän rivin kirjoja ja informaatiota. Se on tuonut meille uusia keinoja törmätä vihantäyteisimpiin ajatuksiin ja ajattelutapoihin. Olemme kyenneet keskustelemaan toistemme kanssa yli ajan ja paikan, vaihtamaan ajatuksia ja tukemaan toisiamme. Kuitenkin sillä on myös persoonaton luonne, joka suo meidän olla julmia tai ajattelemattomia tai ilkeitä ja kätkeytyä nimimerkkien ja sähköpostiosoitteiden taakse.

Kuitenkin, kuten Jumala Hesekielillä kysyy, "Miksi sanotte että Herran tie ei ole oikea? Eikö ole mahdollista, että teidän tieltänne puuttuu myötätuntoa ja ymmärrystä?"

Jos kuuntelisit ihmisiä, jotka ovat pelkästään kuunnelleet muita, uskoisit, että joka toinen sana Jeesuksen suusta oli isku ihmisten syntejä vastaan, helvetintulen ja tuomion uhkaava räjähdys. Itseasiassa Uuden Testamentin selväjärkinen lukeminen (joka on harvinaista) paljastaa, että Jeesus itse ainoastaan niukasti kosketteli syntejä ja syntien käsitettä. Kerta kerran jälkeen Jeesuksen sanoma EI koske syntejä, vaan pikemmin pelkoa - kuten todistaa hänen jatkuva kehotuksensa "Älkää pelätkö" tai "olkaa levollisella mielellä".

Synti, kuten kivitettäväksi aiotun naisen tapauksessa, oli se, joka oli siirrettävä taakse niin nopeasti ja kivuttomasti kuin mahdollista, synnynnäinen pelko ja huoli, jotka vaivaavat meitä tänä päivänä, korjattavat ja tyynnytettävät asiat.

Kristillistä mystikkoa kutsutaan joka päivä tuomaan Kristuksen rakkautta maailmaan hänen tekojensa kautta, ei elämään jossain perisynnin tilassa, vaan, jälleen, Perihyvyydessä kun siirrymme Jumalan kuvasta Jumalan jumalalliseen kaltaisuuteen armon ja rakkauden avulla.

Ei kommentteja: