Sivut

Olen kiitollinen jos viitsit kommentoida kirjoituksia. Ja vaikka "suositut tekstit" tuossa sivupalkissa vieressä onkin ihan hyvä juttu, haluaisin kuitenkin huomauttaa, että tästä blogista löytyy paljon muutakin mielenkiintoista kuin se mikä on "suosittua". Katso vaikkapa asiasanahakemisto vähän alempaa, otsikolla "Tässä blogissa mm."! Vaikka annan mieluummin muiden äänen kuulua tässä blogissa, olen ottanut tavakseni myös kommentoida muutamalla rivillä julkaisemiani käännöksiä - mikä yleensä erottuu värillisenä tekstinä ennen tai jälkeen varsinaisen kirjoituksen. Eräs lukija kutsui tämän blogin sisältöä "hengelliseksi sekamelskaksi" - ja hän on oikeassa! Ei ole mitään yhtä tiettyä teemaa - ainoa punainen lanka on se, että kirjoitukset liittyvät laveasti henkisyyteen, ja nykyään niissä on usein jokin kriittinen näkökulma. Jos mietit mihin minä sitten uskon, niin omasta henkisestä tiestäni voit lukea lyhyesti toisessa blogissani.
(En lupaa että välttämättä saat vastausta!)
"Mystiikka on myös gnosiksen siemen, joka on esoteerista teologiaa, aivan kuten magia on esoteerista taidetta ja okkultismi tai hermetismi on esoteerista filosofiaa...Koko ihminen on yhdellä ja samalla kertaa mystikko, gnostikko, maagikko ja filosofi; s.o. hän on uskonnollinen, kontemplatiivinen, taiteellinen ja intelligentti. Jokainen uskoo johonkin, ymmärtää jotain, kykenee johonkin ja ajattelee jotakin."
- Valentin Tomberg

13.7.06

JOHN VAN AUKEN: KARMA JA ARMO

Tänä päivänä ne meistä jotka etsimme omaa henkilökohtaista henkisyyttämme, olemme erityisesti tietoisia karman ja armon vaikutuksesta. Tutkitaanpa näitä kahta voimaa, ja aloitetaan aivan alusta.
Suunnitellessaan meidät, Jumala antoi meille yksilöllisen tietoisuuden ja vapaan tahdon lahjat. Näiden avulla meidän oli määrä tulla tuntemaan itsemme itseksemme ja kuitenkin valita olla yhtä kokonaisuuden (Jumalan, muiden ja itsemme) kanssa. Ainoastaan yksilöllisellä tietoisuudella ja vapaalla tahdolla voisimme valita olla Jumalan kumppaneita ja kanssaluojia. Kuitenkin näitä voimia verrataan usein kaksiteräiseen miekkaan, koska ne voivat johtaa meidät kohti taivaallista ykseyttä tai kohti helvetillistä itsekkyyttä. Jokaisen meistä täytyy oppia kuinka tuoda mielemme ja tahtomme läheisempään harmoniaan Jumalan mielen ja tahdon kanssa. Mutta oppiminen sisältää erehdyksiä, ja erehdykset mielellä ja tahdolla voivat olla hyvin haitallisia.
Sen tähden, ennen kuin kaksi suurta lahjaa (tietoisuus ja vapaa tahto) annettiin, Jumala perusti yksinkertaisen mutta universaalin lain: mitä ikinä teemme mielellämme ja tahdollamme, palaa meille, ei rangaistuksena tai kostona, vaan opetuksena ja valaistuksena. Laki on tarkoitettu auttamaan meitä arvostamaan yksilöllisten ajatustemme, sanojemme ja tekojemme vaikutuksia Jumalaan, toisiin ja itseemme. Me tunnustamme tämän lain kun sanomme, "ympäri mennään ja yhteen tullaan". Raamatussa on kirjoitettu: "Mitä ihminen kylvää, sitä hän niittää"; "Millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan". Jopa todisteisiin orientoituneet tiedemiehet havaitsevat, että jokaiselle toiminnalle on tasavertainen ja vastakkainen reaktio. Tämä on toiminnan ja reaktion, syyn ja seurauksen laki, karman laki.
Lakia ei voi välttää ja se on muuttumaton. Jeesus opettaa että yksikään piirto ei siitä katoa. Kuinka sitten kukaan meistä voi toipua virheistä? Kuinka me opimme jos jokainen väärinkäytös aiheuttaa reaktioita? Onko meidät nyt vangittu karmisen takaiskun sotkuisessa verkossa menneisiin tekoihimme, sanoihimme ja ajatuksiimme? Caycen lukemukset opettavat, että "Jumala ei ole jättänyt meitä ilman keinoa". Tuo keino on armo.
Armo on tuo ihmeellinen henki, joka kyllästää olemuksemme jokaisen säikeen kun harjoitamme hengen hedelmiä: ystävällisyyttä, kärsivällisyyttä, ymmärrystä, anteeksiantoa, rakkautta, lempeyttä, toveruutta ja pitkämielisyyttä. Cayce sanoo, että "näitä vastaan ei ole lakia". Mutta hän sanoo, "epäilys, pelko, ahneus, itsekkyys, itsepäisyys, nämä ovat pahojen voimien hedelmiä. Sellaisia vastaan on laki." Ilmiselvästi me haluamme valita armon karman sijasta.
Jeesus kutsuu meitä "oppimaan mitä tämä merkitsee: laupeutta minä tahdon, enkä uhria". Merkitys on, että sisäänrakennettu armo on jo olemassa tässä vaativaisessa karman laissa. Näin se toimii: laki on ehdoton, eikö niin? Kyllä. Sen tähden se mitä me teemme tai ajattelemme, palaa meille. Silloin jos alamme ymmärtää muiden virheitä, laki - joka on aina työssä eikä koskaan tee kompromisseja - reagoi ymmärryksellä meidän virheitämme kohtaan! Jos alamme antaa anteeksi muille, laki reagoin anteeksiannolla meitä kohtaan. Ja parhaimpana kaikesta, jos unohdamme muiden väärinkäytöksen, myös meidän väärinkäytöksemme unohdetaan. Tämä on syvempi merkitys Jeesuksen sanojen takana, "laupeutta minä tahdon, enkä uhria". Harvat meistä kykenisivät uhrautumaan tarpeeksi hyvittääkseen kaikki virheemme, mutta kun osoitamme laupeutta toisia kohtaan, jotka ovat väärinkäyttäneet lahjojaan, se tuo laupeutta meille. Laki on ehdoton. Sen tähden ymmärryksen, anteeksiannon ja unohtamisen piirrot palaavat meille kun annamme niitä muille. Se on täydellistä. Se on yksinkertaista. Mitä annamme, sitä saamme. Laki on latentin armon täyttämä, joka odottaa vapauttamistaan.
Etsimmekö anteeksiantoa? Sitten meidän täytyy antaa anteeksi. Etsimmekö ymmärrystä? Osoita sitten ymmärrystä toiselle. Jos haluamme syntiemme unohtuvan Kaikkitietävän Mielessä, sitten meidän tarvitsee unohtaa mitä muut ovat tehneet meille. Anna sen mennä, vapauta se. Lakkaa pitämästä kiinni pikku kaunoista, loukkauksista ja katkeruudesta. Ne painavat meitä alas, rajoittaen kykyämme kasvaa lähemmäs taivaallista tietoisuutta. Muinaiset egyptiläiset punnitsivat sydämen nähdäkseen oliko se kevyt vai raskas. Raskas sydän sai sielun vajoamaan tuonelaan, mutta kevyt sydän salli sielun nousta taivaitten läpi. Cayce selittää että ylipappi Ra Ta nuorensi ruumiinsa "heittämällä syrjään raadannan ja pyrkimyksen vuodet, joiden läpi ruumis oli kulkenut", toisin sanoen hän päästi irti asioista, jotka olivat vanhentaneet häntä. Päästämällä irti voimme vapauttaa itsemme ja muut katumuksen, pettymyksen, itse-epäilyn´ja syyllisyyden raskaasta taakasta. Päästä niistä vain irti! Karista ne pois, nouse ylös ja anna mennä jälleen. Mutta jotta tämä toimisi, meidän täytyy myös tehdä niin kaikille niille, jotka kohtaamme - suoda heidän vapautua taakoistaan ja meidän tuomioistamme.
Useimmat mahdollisuuksistamme kasvaa armossa eivät ole vieraiden kanssa, sillä vaikeinta on antaa anteeksi niille, jotka ovat lähinnä meitä: vanhemmat, sisarukset, puolisot, lapset, työtoverit ja ystävät. Nämä suhteet tuovat suurimmat haasteet ja mahdollisuudet joka päivä. Ja saatamme myös ajatella että suuremmat mahdollisuuden sielun kasvulle koskevat elämän ja kuoleman kysymyksiä, mutta useammin ne koskevat pieniä jokapäiväisiä tilanteita. Juuri seuraava henkilö, joka kävelee luoksemme, tuo potentiaalisen armon. Vapauttaaksemme tämän armon, meidän yksinkertaisesti täytyy käyttää Jumalan antamaa mieltämme ja tahtoamme valitaksemme vaikuttaa positiivisesti.
Kuitenkin voimme viedä tämän liian pitkälle sallien toisten tehdä mitä tahansa he tahtovat, huolimatta heidän vaikutuksestaan heihin itseensä, toisiin, ja Jumalaan. Kova rakkaus on yhtä paljon osa matkaa kuin ymmärryskin. Joskus autamme rakkaitamme, ystäviämme ja työtovereitamme enemän rakastavalla totuudella. Jeesus ei jättänyt huomiotta Pietarin erehdyksiä, vaan kutsui häntä nousemaan korkeammalle tasolle.
Karma ja armo käyvät käsi kädessä. Koska laki on niin täydellisesti työstetty. Armo on ruusunnuppu karman piikikkäässä varressa. Tämän nupun kukkiminen riippuu nykyisestä vapaan tahtomme ja mielemme käyttämisestä. Cayce opetti, "Jumala on Laki, Laki on Rakkaus". Opetuslapsi Pietari viisaasti huomautti, että "rakkaus peittää syntien paljouden." Opetuslapsi Johannes opetti että "Jumala on rakkaus, ja joka pysyy rakkaudessa, pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä." Cayce kysyi meiltä kaikilta: "Kuinka sitten voi olla, että te ette ymmärrä että Jumala rakastaa teitä?" Vaistoten kysyvän vastauksemme, olettaen että elämämme ei aina ole onnellista, hän lausui: "Miksi kärsitte? Se on armoa, se on oikeutta teidän sielullenne! Sillä nuo asiat jotka ovat lihan ja maailman huolia, eivät voi periä ikuista elämää. Tästä johtuen elämä muuttuu, elämä muuttuu yksilöiden kokemuksissa heidän Maassa oleskeluidensa kautta, ja siten opit läksysi, kuten jopa Hän, sillä vaikka Hän oli Poika, vaikka te olette Hänen poikiaan ja tyttäriään, silti teidän täytyy oppia kuuliaisuutta niiden asioiden kautta, joita kärsitte." Karma on opettaja. Vapaus tulee vastuun kera. Ja ykseyttä ei saavuteta ilman yhteistyötä. Vaaditaan rakkauden lain noudattamista.
Eläkäämme armossa soveltaen hengen hedelmiä joka päivä.

Ei kommentteja:

Klikkaamalla banneria pääset kyseiselle sivulle: